McDonald’s committeert zich aan meer verantwoorde kidsmarketing

Water bij je Happy Meal en exit van het vrolijke online platform happystudio.com.

McDonald’s Nederland stopt met het online platform happystudio.com en ook de bijbehorende app wordt uit de App Store verwijderd. Alle communicatie over Happy Studio verdwijnt van de dozen van de Nederlandse Happy Meals. Die maatregel neemt het fastfoodconcern omdat het vindt dat het zijn verantwoordelijkheid als marktleider moet nemen. McDonald’s gaat met de maatregel verder dan de afspraken die in de branche gemaakt zijn en regelgeving die voor het bedrijf geldt. McDonald&;s positioneert Happy Studio overigens als vrolijk en speels, maar ook creatief en leerzaam.

Clinton
McDonald’s zegt zich ervan bewust te zijn dat communicatie over het Happy Meal steeds kritischer bekeken wordt en dat de aandacht voor kidsmarketing toeneemt. Het restaurant: ‘Vanzelfsprekend houden we ons aan alle bestaande afspraken en regelgeving wat kidsmarketing betreft die met de sector zijn gemaakt en zijn vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en in de EU-pledge. En zelfs meer dan dat; McDonald’s heeft zich wereldwijd op het gebied van nutrition en kidsmarketing ook gecommitteerd aan het Clinton Global Initiative. Iedere vorm van marketing en communicatie van McDonald’s voldoet aan deze regelgeving en commitments.’

Omdat McDonald’s vindt dat het zijn verantwoordelijkheid moet nemen als marktleider, heeft de fastfoodketen de afgelopen periode ‘kritisch gekeken’ naar het online platform happystudio.com. McDonald’s: ‘We hebben geconcludeerd dat dit platform niet meer past bij de normen die we zelf stellen als het gaat om de invulling van marketing en communicatie over het Happy Meal en de afspraken die we hebben gemaakt binnen de sector.’

McDonald’s over het Happy Meal
‘Het Happy Meal is voor veel gasten van McDonald’s een zeer geliefd product. Met zo’n 10 miljoen verkopen per jaar (en dat al 30 jaar in Nederland) is voor veel Nederlanders het Happy Meal nog altijd een traktatie. Recent onderzoek toont aan dat veel gasten dit product waarderen en dat het Happy Meal een reden is om met het gezin naar McDonald’s te gaan.’

 

Daarnaast past McDonald’s, als commitment aan het Clinton Global Inititiative, haar communicatie aan over drankjes in het Happy Meal en wordt deze meer gericht op verantwoorde drankjes. In de praktijk betekent dit volgens McDonald’s dat verantwoorde drankjes zoals water als eerst worden getoond en daarna pas de frisdranken en Chocomel.

De homepage van het Nederlandse Happy Studio staat inmiddels &;op zwart&;:

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie