Premium

McKinsey: Digital customer engagement prioriteit bij bedrijven

Maar er is intern nog veel werk te verrichten voordat de resultaten van digitale investeringen echt goed zichtbaar zullen zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

McKinsey  850 senior executives bij verschillende bedrijven, in verschillende branches, over hun bestedingen aan digital en de manier waarop ze de organisatie inrichten voor digital. Wat blijkt: meer dan een derde van de respondenten verwacht dat de komende 3 jaar 15 procent van de businessgroei zal komen door digital.

Meer dan driekwart antwoordt dat de strategische doelen ofwel liggen in het ontwikkelen van strategische concurrentievoordeel in een bestaande business, ofwel het ontwikkelen van nieuwe business of nieuwe businessmodellen.

De top 6 prioriteiten in strategie zijn:

- Digital customer engagement (genoemd door 69 procent van de respondenten)
- Digitale innovatie van producten of businessmodellen (64 procent)
- Big data en analytics (45 procent)
- Digital engagement van werknemes en toeleveranciers (44 procent)
- Digital customer life-cycle management (40 procent)
- Automation (34 procent)

Wat opvalt is dat automation onderaan bungelt in deze lijst. Toch speelt automation een belangrijke rol volgens McKinsey als het gaat om digitale disruptie, bijvoorbeeld als men transactiekosten wil verlagen.

Wat zijn de grootste drempels die managers tegenkomen als ze deze doelen willen behalen? Het gebrek aan digitaal talent wordt als grootste issue gezien. 90 procent van de respondenten hebben het komende jaar snel meer digitaal talent in de organiatie nodig. Wat betreft big data en analytics vond men echter dat er te weinig werd geinvesteerd om de doelen te behalen.

Tweede grote issue: interne structuren. Met name respondenten afkomstig van grote bedrijven zeggen dat de bedrijfsstructuren te inflexibel zijn om voldoende voordeel te behalen uit de kansen die digital biedt.

Daarnaast blijft accountability een probleem: minder dan 40 procent van de respondenten antwoordt dat er binnen de bedrijven accountability goed wordt gemeten. Tevens heeft men een slecht zicht op potentiele waarde: slechts 7 procent zegt dat hun organisatie de exacte waarde van digital begrijpt. En slechts 4 procent kan goede resultaten laten zien naar aanleiding van huidige investeringen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie