Millennials houden van ouderwets shoppen, ook over 5 jaar nog

Aankopen doen in een fysieke winkel is nog lang niet passé. Ook niet onder de nieuwe generatie consumenten, de millennials – zo blijkt uit onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Millennials, geboren tussen 1980 en 2000, zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Op de vraag ‘Stel je voor dat je deze week een product zou willen kopen en je zou dit zowel online als in een winkel kunnen doen. Wat zou je dan het liefst doen?’ geeft maar liefst 47 procent van deze groep aan liever in een fysieke winkel te kopen dan online (32 procent). Bij generatie X (1965-1980) is de groep die voorkeur geeft aan de fysieke winkel (37 procent) kleiner.

Vijf jaar later

Een andere vraag luidde: ‘Stel, het is vijf jaar later en je zou weer een product gaan kopen. Ook nu zou je dat product zowel in een online winkel als in een fysieke winkel kunnen kopen. Wat zou je dan het liefst doen?’ Hieruit bleek dat de verwachte voorkeur voor fysiek weliswaar iets afneemt (van 47 naar 41 procent), maar nog steeds het grootst is.

Aantrekkelijke koopaspecten

Q&A Research & Consultancy onderzocht ook de aantrekkelijkheid van diverse verschillende aspecten bij het kopen van een product. Bij alle generaties staat snelle beschikbaarheid van het product op de eerste plaats. Daarna verschillen de generaties van elkaar. Bij millennials draait het om Touch & Feel, een zeer uitgebreid assortiment en 24/7 winkelen. Generatie X wil vooral prijzen kunnen vergelijken en inzicht in de beschikbaarheid van het product. Pas daarna volgt Touch & Feel. Bij de Boomers komt Touch & Feel niet voor in de topvijf van aantrekkelijkste aspecten.

‘Het is eigenlijk gek dat we allemaal denken dat de millennials ontzettend online gefocust zijn, want dit blijkt helemaal niet het geval’, zegt Frank Quix, directeur van Q&A Research & Consultancy. ‘Vooral als je kijkt naar aspecten als Touch & Feel, producten voelen en passen, zie je dat millennials dit aspect juist belangrijker en bepalender vinden dan de andere generaties.’

Producten ervaren

Kortom, retailers die zich richten op millennials, zullen op een fysieke plek aanwezig moeten, waar deze consumenten producten kunnen ervaren. Deze jonge generatie shoppers wil winkelen in een plezierige, inspirerende omgeving.

Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy in opdracht van Retail Event Nederland.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Tom Neijenhuijzen
We zijn nu vijf jaar verder, tijd voor een nieuw onderzoek?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie