Dat blijkt uit de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media die vrijdag gepubliceerd werd. Een andere ontwikkeling die volgens het Commissariaat in het oog springt, is de dominante positie die internet heeft gekregen. Op internet zijn er, in vergelijking met de landen rond Nederland, veel Nederlandse ‘producten’, die ook vaak in Nederlandse handen zijn. Voorbeelden hiervan zijn: Hyves, Bol.com en NU.nl.
De afgelopen jaren kwamen kranten vaker in bezit van buitenlandse mediaconcerns. De Vlaamse Persgroep lijfde de kranten Het Parool, de Volkskrant, AD en Trouw in. In financieel opzicht hebben de dagbladuitgevers hun omzet over de afgelopen tien jaar terug zien lopen. Om positieve bedrijfsresultaten te behouden, hebben zij zich genoodzaakt gezien aandeelkapitaal of bedrijfsonderdelen te verkopen. Bij de omroepen leidde juist het uitbreiden van de aanvankelijk primaire televisieactiviteiten naar radio en internet tot een gestage toename van de omzet.
De Mediamonitor toont aan dat er nagenoeg de gehele periode, zowel op de markt voor dagbladen als op de markten voor televisie en radio, sprake is van een sterk geconcentreerde markt. Op alle drie de markten zijn er slechts drie partijen die het merendeel van de markt in handen hebben. Bij de dagbladen hebben drie uitgevers in 2010 een gezamenlijk aandeel van 70 procent, in 2001 was dit zelfs 84 procent, bij televisie hebben de drie grootste omroepen in 2010 en 2001 een gezamenlijk aandeel van 76 procent en bij radio hebben de drie grootste omroepen in 2010 een gezamenlijk aandeel van 62 procent, 13 procent meer dan negen jaar geleden.
Zie verder www.mediamonitor.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!