Nederlandse voornamen op Coca-Cola-verpakkingen

Valerie Boersma, redactie | 8 mei 2013, 11:09

Voor het eerst in de geschiedenis wordt het opschrift "Coca-Cola" deels vervangen door Nederlandse voornamen.

Tijdens de zomercampagne 'Share a Coke', zullen consumenten niet alleen “Coca-Cola” op het drankje aantreffen, maar aan een zijde ook één van de 150 populairste Nederlandse voornamen. Tot en met 31 augustus zullen deze namen verschijnen op losse PET flesjes van 500 ml Coca-Cola, Coca-Cola light en Coca-Cola Zero. De blikken en andere flessen Coca-Cola, Coca-Cola light en Coca-Cola Zero zijn gereserveerd voor het delen met 'Friends', 'Family', 'Love', ‘You’ en ‘Me’. Coca-Cola wil met deze actie de Nederlandse consument persoonlijk aanspreken. Met de lijst van 150 namen draagt de helft van jongeren geboren in 1983 – 1999 één van de voornamen.

Gepersonaliseerd blikje

Voor de mensen die op zoek zijn naar een verpakking met een naam die niet tot de 150 populairste Nederlandse namen behoort, is het mogelijk om bij de labelmachines één blikje Coca-Cola te personaliseren. Tot eind augustus reizen deze machines door Nederland. Op kunnen consumenten hun eigen blikje Coca-Cola maken en met familie en vrienden digitaal delen.

Als onderdeel van de campagne heeft Coca-Cola aan Drs. Emma van Nifterick, bekend van het blog voornamelijk.nl, gevraagd om onderzoek te doen naar de – populairste - voornamen in Nederland. Uit haar onderzoek komt onder andere naar voren dat de lengte, populariteit en spreiding van voornamen continue veranderen.

Commercial waarin tieners vertellen met wie en waarom ze een blikje 'sharen':

Over de auteur

Reacties op dit artikel (7)

Comment author avatar
Avatar

Tino Kerdijk

(8 mei 2013, 14:04)
Ik had ook al nooit geluk met die bekers en die aanstekers.

Gr TINO
Avatar

robbertheijm@hotmail.com

(8 mei 2013, 14:56)
Misschien verklaart dat de Beyoncé goes Kim Jung Il campagne. Is dat nog wel in verhouding? De hardwerkende lokale ondernemer regelt met moeite Aaron Wan als eeeenige spinoff van Duun en Deez, dewelk Rotterdamse naamgenoot -het festival- nagenoeg geeneens meer bestaat (zodat hem van de Luva als recensent resteert*) (qua rotterdam, want het Wonkse resto is in Wijk aan Zee) en een louise radder op de aftiteling dan, want anders moet je wel echte radarogen hebben. Al heb ik Het paard van Sinterklaas* al behoorlijk goed bekeken, zoals u merkt*. Ja liebe Zuschauer, in 2006, toen wierp er nog wel eens iemand wat licht op multiculti-vraagstukken. Zij het dat het logischerwijs wel een ergg afgebakende hulpvraag was@, anderzijds gaat het andersom eigenlijk veel vaker mis (algemeenheid, platitude, alles is wel een probleem, eigenlijk). Wat de artieste die geen recente activiteit met toonladders heeft verder zo groots aanwezig maakt, is mij onbekend. Wellicht dus dat je voor (relatief) weinig geld je eigen Colamerk kunt beginnen aldus.@Help mij Sinterklaas aan mijn ouders uit te leggen, cadeautjes te krijgen, dit te verwerken, onderwijl geloof niet te verliezen btw en een ietsje van de logopedische juf over te nemen, qua uitspraak en volume met name, maar ook niet teveel, want een beetje Suzy Wan is ook wel schaars.
Avatar

Nisrine

(25 mei 2013, 0:02)
hahaah ik wil coca cola drinken nuuu
Avatar

Andy

(26 mei 2013, 20:06)
Wij zijn blij dat CocaCola best
Avatar

Hans Voskamp

(26 mei 2013, 20:43)
Als ik de reacties zo lees, is Coca Cola een stuk minder onschuldig dan ik altijd dacht.
Avatar

puiki poon

(28 mei 2013, 6:22)
is het aanstaande ken het nog cola op naam een blikje tikken?
Avatar

Marino Brusselle

(13 juni 2013, 20:40)
maak een flesje met mijn naam erop aub ik vind mijn naam nergens op.

Gerelateerde items Coca-Cola