Negen vragen aan Karin Swerink, hoofdredacteur van het Tijdschrift van het Jaar, Glamour

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren nam Karin Swerink (41) met haar redactie, licht geëmotioneerd, de belangrijkste Mercur in ontvangst. Die van Tijdschrift van het Jaar.

De day after the night before is ze wat hees – ‘Ja, het is laat geworden gisteren’ – en geeft ze antwoord op negen vragen.

Je wist het gisterochtend al. Je had een speech voorbereid en toch was je geraakt op het podium…

Swerink: ‘Het was het van de redactie. Ik ben zo op ze. Ik hoorde het gisterochtend en ben naar de redactie gegaan en dat gaf toch een gek gevoel. Je hebt zo’n prijs pas als je hem hebt, maar we hebben het toch voorzichtig gevierd. De hele dag kwamen er telefoontjes en mails binnen. We hebben maar champagne en taart genomen.’

Wat doet Glamour nu eigenlijk zo goed?

‘Toen we begonnen hebben we de tijd genomen om echt na te denken over wat we wilden. We wilden niet de zoveelste glossy worden. Wat konden we toevoegen? Daar hebben we even over gedaan. We wilden ook niet de Engelse of Franse Glamour kopiëren. En die ruimte kregen we ook. Condé Nast is een gek bedrijf dat nationale keuzes gewoon toestaat. Het was bijzonder dat we daar zoveel tijd voor hadden. Nu zou dat niet meer gaan. Het gaat niet echt lekker in de tijdschriftenwereld, en uitgevers nemen en hebben ook niet zo veel tijd meer. De wereld was toen anders.

‘We kwamen er op uit dat we een modeblad wilden maken met een upbeat feeling. Dat wil zeggen dat het positief moest zijn. Niet schmierend schrijven over mensen. Geen do’s& don’ts –rubriek, terwijl dat in de Amerikaanse Glamour al jaren de meest populaire rubriek is.

‘Wel fashion, maar we gaan niet voorschrijven wat je aan moet of niet. We laten zien wat er is en dan mogen ze zelf kiezen. Waar ze maar zin in hebben…’

Je zit nu wel op de top van de berg. Wat moet je nog doen?

‘Ik zit er sinds november 2004. Glamour is er sinds september 2005. Maar ik ga nog steeds fluitend naar mijn werk. Op het moment dat ik ga mopperen moet ik maar wat anders gaan doen. Barbara Barend, die de lancering van het jaar-Mercur met het blad Helden won, zei gisteren op de radio dat het lastig is om kampioen te worden, maar dat het nog veel lastiger is om kampioen te blijven. Dat vind ik wel een mooie uitdaging. Gewoon elke maand een knettergoed blad maken. Bovendien: de hoofdredacteur van de Amerikaanse Cosmo bleef zitten tot haar 78e…’

Hoe gaat de oplage?

‘We begonnen met 152.000 en daar zitten we nog steeds op. We zijn stabiel. Al hebben we ook uitschieters naar 200.000 dit jaar met het jubileumnummer van 504 pagina’s.’

Gisteravond hoorde ik mensen mopperen dat Glamour eigenlijk een shopping guide is…

‘Wat is er mis met shoppen? Is wel echt Nederlands om daar over te beginnen. Voor goede dingen is er plek en kennelijk doen we iets goed. Als er al 10 bakkers zijn, kan er best een elfde bijkomen, als hij maar iets nieuws of iets anders doet. Misschien verdwijnen er dan twee andere bakkers. Maar zo werkt het gewoon.

‘In deze tijden vind ik het ook logisch om te knipogen naar de adverteerders, als je dat bedoelt. Het is toch geweldig dat ze voor jouw merk kiezen? Dan omarm ik hen. We doen echt geen platte koppelverkoop. Als Doutzen Kroes in het blad staat dan willen we er geen l’Oreal naast. Als je tien spijkerbroeken laat zien, mogen er toch wel twee van adverteerders zijn? Ze stoppen wel veel geld in je blad. Je moet je lezeressen er alleen niet mee opschepen. Een redactionele plek koop je niet bij ons. Als een adverteerder geen mooie spullen heeft, dan doen we er niets mee.

‘Bovendien combineren we fashion met inhoud. Zonder inhoud is er geen blad.’

Glamour kreeg de prijs ook ‘vanwege het aanstekelijk enthousiasme waarmee het blad gemaakt wordt’, aldus de jury. Hoe doe je dat?

‘Ik hou zo veel van dat blad en die redactie. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis of mopperen we op elkaar, maar we gaan wel tot het gaatje voor de titel. Dat had ik ook toen ik bij Libelle zat.’

Jullie doen de Stiletto Run, zitten in Hollands Next Topmodel. Wat volgt er in 2011?

‘Kan ik nog niks over zeggen. De concurrentie is moordend. We gaan door met die zaken, maar proberen steeds te verrassen. Dus niet altijd op hetzelfde moment dezelfde dingen doen.’

Bij moeten ze wel erg blij zijn met jullie…

‘Zijn ze ook. We zijn de prinsesjes. Maar het is ook een leuke club met een grappige mix van bladen. Heel verschillend.’

Tot slot: je had een prachtige jurk aan gisteren…

‘Dank. Ja, we wisten dat we genomineerd waren en dus is hij speciaal gemaakt voor de Mercurs gisteren. Hij is van Simone van Trojen van . Ken je haar? Ze maakt echt mooie dingen. Hij kwam nu mooi uit.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie