Creatie & Campagnes

Nierstichting start wereldwijde campagne om 2,5 miljoen dialysepatiënten te bevrijden

Jasper Mulder, redactie | 1 februari 2016, 9:46

Film toont waargebeurd verhaal van gevangene op vrije voeten die niet kan ontsnappen aan zijn nierziekte

De Nierstichting lanceert vandaag de wereldwijde campagne ‘Help them escape’ om de draagbare kunstnier mogelijk te maken. Hiermee hoopt de Nierstichting 10 miljoen euro aan donaties bij elkaar te krijgen. Nierpatiënten zitten door hun behandeling gevangen in een leven vol beperkingen. De draagbare kunstnier maakt het mogelijk dat nierpatiënten waar en wanneer ze willen kunnen dialyseren en hierdoor wereldwijd straks hun vrijheid terugkrijgen.

The captured prisoner
Dialyseren is als een gevangenis. Momenteel slijten 2,5 miljoen nierpatiënten wereldwijd hun dagen geketend aan een ziekenhuisbed. Hierdoor kunnen veel nierpatiënten niet werken en niet naar school. Op de dagen waarop ze niet dialyseren is het voor veel van hen onmogelijk om af te spreken met vrienden en familie doordat ze zich ziek en zwak voelen. De korte film ‘The captured prisoner’ visualiseert het gevoel van gevangenschap middels een waargebeurd verhaal.


De campagne en de film, gecreëerd in samenwerking met creatief bureau DDB & Tribal Amsterdam, PR- en communicatiebureau Porter Novelli en digitaal productiebureau MediaMonks, spoort mensen wereldwijd aan een donatie te doen om de draagbare kunstnier mogelijk te maken. Het is een uniek initiatief van de Nierstichting om wereldwijd aandacht te vragen voor de verbetering van het leven van nierpatiënten. Dit doet de Nierstichting omdat de markt zelf weinig innovatie laat zien.

Schokkend herkenbaar

Beroemdheden en topsporters, zoals voetballer Nigel de Jong, steunen deze campagne. "De film is schokkend, maar realistisch. Een nierziekte houd je gevangen. Ik kan het weten, want mijn moeder heeft een nierziekte. Daarom help ik nierpatiënten te ontsnappen aan hun ziekte”, aldus Nigel de Jong.

Door digitale activering van de film op Facebook en Twitter komt men terecht op het donatieplatform: . Hier kunnen mensen hun support laten zien door de film ‘The captured prisoner’ te delen of een mugshot van zichzelf te maken om dit vervolgens op hun eigen social media te delen met . Met de campagne hoopt de Nierstichting 10 miljoen euro aan donaties te werven.

Credits
Reclamebureau: DDB & Tribal Amsterdam
PR- en communicatiebureau bureau: Porter Novelli

Over de auteur

Jasper Mulder
Journalist voor CommunicatieOnline, MarketingOnline, Adformatie.nl en de bijbehorende magazines. Lees meer over Jasper Mulder

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Devil's advocate

(1 februari 2016, 11:00)
'Nothing', really?
Is it just me, or would being caught massmurdering a bit more imprisoning than a kidney-disease?
It's well shot and all, I get the whole it's imprisoning-thing and that the two aren't comparable, but a fail on copy in my eyes.
Goes on too long after they've shown the id too.

Ah well.
Avatar

theo@pradd.nl

(1 februari 2016, 16:45)
Dus een Nederlands gezondheidsfonds gaat over de grens donaties ophalen. Hoe vinden de evenknien van de Nierstichting in andere landen dat?
Avatar

Monique Botman

(2 februari 2016, 9:45)
Theo, goed punt! Om die redenen hebben we samenwerking gezocht met 'Nierstichtingen' in een aantal landen. Ze zijn erg enthousiast over het initiatief en zullen het in eigen land ondersteunen. Tenslotte zullen ze in het buitenland er ook baat bij hebben als de draagbare kunstnier uiteindelijk is ontwikkeld.
Avatar

Wouter Boon

(2 februari 2016, 13:49)
Oei, dit werk gaat op zoveel niveaus verkeerd dat ik geeneens weet waar ik moet beginnen. Maar goed en kort: hij komt iig in aanmerking voor de wereldbeker driebanden...

Gerelateerde items De Nierstichting Ddb & Tribal Amsterdam Mediamonks

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs