Niet design, maar functionaliteit is bepalend voor succes slimme horloges

Een kwart van de Nederlanders verwacht in 2016 het slimme horloge evenveel te gebruiken als een tablet, zo blijkt uit onderzoek van PwC.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau  onder negenhonderd Nederlandse consumenten. De resultaten laten zien dat functionaliteit de belangrijkste reden is om een slim horloge te kopen, gevolgd door gebruiksgemak. Design, merk en status spelen een ondergeschikte rol. 

‘Hoewel horloges veel raakvlakken hebben met de modewereld, leert dit onderzoek dat het succes van de smartwatch vooral afhankelijk is van technologische mogelijkheden’, zegt technologiespecialist Jheroen Muste van PwC. ‘Slimme horloges moeten vooral gemakkelijk in het gebruik zijn. Status en design spelen een veel minder belangrijke rol.’

De marktvooruitzichten voor slimme horloges schat PwC rooskleurig in. Bijna een kwart van de ondervraagden verwacht in 2016 het slimme horloge tenminste evenveel te gebruiken als een tablet. Voor een deel gaat het daarbij om nieuwe mogelijkheden, zoals het registreren van hartslag en bloedsuiker. Deze technieken zullen geleidelijk hun intrede doen .

Dataveiligheid is geen drempel. Slechts 4% van de respondenten noemt (gebrek aan) dataveiligheid als reden om van de aanschaf van een smartwatches af te zien. Muste vermoedt dat dit komt doordat mensen al gewend zijn aan smartphones en tablets.&;Het wachten is volgens hem op de “killer app”, die de smartwatch tot een need to have maakt. Ook ziet hij veel potentieel in zakelijke toepassingen.

Eén op de vijf respondenten is bereid om in ruil voor een wearable zijn zorgverzekeraar toegang te verlenen tot persoonlijke data. De ondervraagden geven echter minder snel toegang tot data aan hun werkgever: één op de zes respondenten (16%) is hiertoe bereid.

PwC berekende ook hoeveel mensen bereid zijn om te betalen voor de maandag gelanceerde . Dit bedrag ligt volgens Muste gemiddeld onder het prijsniveau dat Apple vraagt. Dit wil echter niet zeggen dat Apple Watch geen succes wordt, zegt Muste. Hij verwacht dat de vraag vanzelf komt als de marketingmachine van Apple op stoom komt.

In april publiceert PwC het volledige onderzoek naar wearables.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie