Premium

Nieuw tv-seizoen: ‘SBS goed op weg, RTL moet weekbereik terugwinnen’

Wie gaat de slag op tv winnen? Drie meningen van experts van mediabureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De presentaties voor dit najaar zijn geweest, vanaf nu worden de kijkcijfers weer echt scherp in de gaten gehouden. Ralph Sluis, Research Director ZenithOptimedia, ziet een aantal interessante ontwikkelingen. De meest in het oog springende is uiteraard de verschuiving van de Champions League naar SBS6. ‘Dit gaat ervoor zorgen dat de SBS relatief de grootste winst zal boeken in het najaar. Uiteraard gaat dit ten koste van de NPO, want het ziet er niet naar uit dat de NPO de middelen (lees; programma’s) in huis heeft dit op kunnen vangen.’

Sluis noemt ook de terugkeer van Beau van Erven Dorens naar RTL interessant. ‘Bij SBS flopten nagenoeg al zijn programma’s. We gaan nu zien wat de invloed van een zender is. Scoort Beau wel weer op RTL 4? Opvallend vind ik ook dat de Zwarte Tulp vanaf dit september op RTL 4 te zien is. De serie was aanvankelijk alleen te zien op de RTL SVOD dienst Videoland en werd ook zo in de markt gezet (à la House of Cards bij Netflix). Het lijkt erop dat dit niet erg succesvol is geweest, door het lage aantal abonnees. Het schuiven van RTL met de Zwarte Tulp is een interessante constatering. Content blijft king, maar je moet wel een audience hebben.’


Meelachprogramma&;s
Mediastrateeg Jurgen Verstegen van Abovo Media heeft ook vertrouwen in SBS. ‘Dat is goed op weg. In tegenstelling tot RTL en de Ster had SBS geen problemen met het uitleveren van de grp’s in augustus. SBS6 zal haar marktaandeel gaan verbeteren. Met de aankoop van de Champions League en met de Rijdende Rechter is een duidelijk signaal afgegeven. Ze hebben zichzelf versterkt en daarmee twee belangrijke titels bij de NPO weggehaald. Ook wordt met K3 zoekt K3 de directe aanval op RTL4 op de vrijdagavond ingezet.’
Volgens Verstegen vraagt zich af of het bij RTL4 met veel ‘meelachprogramma’s’ programma’s in het uitzendschema met BN’ers en cabaretiers als Jeroen van Koningsbrugge, Jandino en Rubin Nicolai niet te veel van hetzelfde wordt. ‘Het gevaar is dat verzadiging optreedt of slechts een bepaald publiek wordt bereikt. RTL4 moet namelijk trachten zijn afnemende weekbereik terug te winnen.’


Sportzomer
Verstegen verwacht pas in 2016 weer echt vuurwerk van NPO1. ‘NPO gaat in 2016 een mooie sportzomer tegemoet met het EK voetbal in juni en juli en de Olympische Spelen in augustus. Deze evenementen zullen bepalend zijn voor de verdeling van veel adverteerdersbudgetten en ze zullen zorgen voor het marktleiderschap van NPO1 in deze maanden. In de andere maanden is er ook genoeg te zien op deze zender. Katja’s Schuurman nieuwe programma Alles voor je kind zal voor hoge kijkersaantallen zorgen.’

Zorgenkind blijft NPO3.  ‘Dat blijft bouwen. Het is lastig de jongere doelgroepen te bereiken. Deze kijkers zijn veel online te vinden, maar met de nieuwe programma’s Jan is de Beste, The Freestyle Games en Vechtershart kunnen zij deze doelgroepen wel “beraken”.’


Kijkcijferkanonnen
Head of trading van GroupM Remon Buter verwacht niet zo veel verschuivingen. ‘SBS heeft wel de Champions League en een aantal nieuwe formats, zoals K3 Zoekt K3. Maar overall zullen ze het slechts iets beter doen dan voorheen. RTL heeft nog steeds de kijkcijferkanonnen in huis en de zaterdag- en zondagavond blijven ijzersterk. Wel zien wij wat slijtage op programma’s in de vooravond en zagen we al dat de kijkdichtheden van RTL Late Night ook iets terugliepen. RTL heeft het in augustus minder gedaan, maar ze zijn later begonnen. Ze hebben de afgelopen periode vooral geïnvesteerd in andere platformen  en minder in tv-programma’s. Dan word je gelijk afgestraft, daar waar SBS heeft geprofiteerd.  Maar vanaf nu zal RTL4 weer dominant zijn.’

NPO blijft ondanks het verlies van de Champions League wel in het spoor van RTL, verwacht Buter. ‘Dat heeft in september bijvoorbeeld het interlandvoetbal terug. En NPO1 heeft nog altijd kijkcijferhits als Flikken Maastricht, Ik vertrek en Spoorloos. NPO3 had het al moeilijk en dat zal zo blijven.’
Buter noemt ook nog even de BrandDeli-zenders. ‘Zij groeien wel gestaag, maar het zal niet ineens heel veel beter worden.’


Marktindexen
Sluis wil de marktindices nog aanstippen. ‘Door de dalende lineaire kijktijd staan de grp- voorraden onder druk. Normaal gesproken gebruiken de exploitanten de marktindices om de eigen inventory te controleren. Ik verwacht dat dit najaar de marktindices maximaal worden ingezet en dat is een teken aan de wand. NPO/Ster heeft de marktindex voor de maand oktober op 110 gezet. Dat is de maximale index en uitzonderlijk voor deze niet-commerciële partij.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie