'Nooit seks gehad om hoger op te komen'

In de Top 100 onmisbare vakgenoten staan slechts zeven vrouwen. Hoog tijd om te horen wat deze ‘leading ladies’ onderscheidt en verbindt. Barbera Wolfensberger, Frieda Ulsamer de Waard en Lucy van der Helm gingen met elkaar in debat tijdens Marcom13.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Natuurlijk zit bij een debat over vrouwelijk leiderschap slechts een handjevol mannen in de zaal. ‘Ik wilde wel eens wat anders horen dan de hele dag mannenstemmen’, mompelt de bebaarde bezoeker naast me. Hij heeft geluk, Barbera Wolfensberger (ceo FHV BBDO), Frieda Ulsamer de Waard (managing director Doom & Dickson) en Lucy van der Helm (managing director De Combinatie van Factoren) laten flink van zich horen.

‘Bescheidenheidssyndroom’
‘Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht en ook geen issue van gemaakt’, zegt Van der Helm over het onderwerp ‘vrouwelijk leider in een mannenwereld’. Zestien jaar geleden zette ze samen met twee (mannelijke) compagnons De Combinatie van Factoren op. ‘Zij zijn er ook nooit zo mee bezig geweest.’ Voor Wolfensberger is dat anders. ‘Ik vind het een enorm issue. In de top 50 staat maar één vrouw. Het is heel droevig om man na man in die lijst te zien.’ Van der Helm wijt dit aan het zogenaamde ‘bescheidenheidssyndroom’: ‘vrouwen hebben moeite om te zeggen “ik ben gewoon goed”.’ Daar is Ulsamer de Waard het mee eens. ‘Vrouwen wachten totdat ze denken dat ze het in zich hebben om een bepaalde functie te vervullen. Bovendien schuiven mannen ook vaak een andere man naar voren.’

Positieve discriminatie
Is dit in de reclamewereld anders dan in andere branches, wil gespreksleider Astrid Prummel (hoofdredacteur Adformatie) weten. ‘Als ik geen adverteerderervaring had gehad, zou ik nu niet op deze plek zitten’, denkt Wolfensberger. ‘Het is iets mannelijks in de reclamewereld en als je dat probleem ontkent, los je het ook niet op.’ Van der Helm twijfelt: ‘Ik voel niet dat ze me als minderwaardig behandelen, maar wel dat je als vrouw meer wilt bewijzen dat je slim bent.’

Ulsamer de Waard constateert dat er in de onliggende functies wel veel vrouwen werken. ‘Maar op creatie passen we wel positieve discriminatie toe als er een vrouw voorbij komt.’ Van der Helm wil vooral ‘de goede persoon op de goede plek’. ‘Maar op de accounts zitten veel vrouwen, dan is het wel fijn als er ook een man eens iets zegt.’ Wolfensberger: ‘Het is nu eenmaal een masculien wereldje en vrouwen willen vaak om vijf uur bij de crèche zijn, of even die organisatorische klusjes regelen waar ze goed in zijn.’

‘Duofunctie? Blugh!’
Zijn er vrouwen nodig om vrouwen aan te nemen? ‘Ik wil wel een voorbeeld zijn voor andere vrouwen’, vertelt Ulsamer de Waard. ‘Ik zie het echt als doel en missie om vrouwen op te leiden en te laten doorgroeien’, aldus Wolfensberger. ‘Wij willen wel een vrouwvriendelijk bedrijf zijn, met ruime mogelijkheden voor parttime werken. Je hoeft niet fulltime te werken om carrière te maken’, vindt Van der Helm. ‘Wel!’, reageert Wolfensberger fel. ‘Een duofunctie? Blugh! Je moet gewoon aan de slag. Het is ontzettend moeilijk om carrière te maken als je minder werkt. Drie dagen werken is echt een no-go.’ Ulsamer de Waard vindt flexibiliteit en eigen opstelling hierin het belangrijkste. ‘Je werkt ook om jezelf te ontwikkelen.’

Jaloezie en empathie
Zijn vrouwen niet ook elkaars grootste vijand, komt de vraag uit het publiek? ‘Vrouwen zijn wel vaker jaloers op elkaar’, denkt Ulsamer de Waard. ‘Mannen zijn gemakzuchtiger: handig als iemand anders het doet. Maar een vrouw denkt: als jij het beter doet, ben ik die functie straks kwijt. De generatie van nu is wel meer bereid om kennis te delen en vindt het leuker om anderen te zien doorgroeien.’

Wat is het voordeel van vrouw zijn? ‘Het is een kwestie van én én’, meent Van der Helm. ‘Zakelijke directheid gecombineerd met empathisch vermogen. Hoe mensen kunnen groeien, hoe ze zich voelen, dat is ook belangrijk voor een bedrijf.’ Volgens Wolfensberger heb je daar niet perse een vrouw voor nodig. ‘Vrouwen kunnen ook mannelijk leiderschap vertonen en andersom.’

‘Flirten mag’
Dan rest slechts nog die Adformatie’s meest beruchte reaguurder Martin Mol inzond: ‘Uit onderzoek blijkt dat één op de vier vrouwen met gebruik van doelbewuste seks een trapje hoger kwam op haar carrièreladder. Ik ben erg benieuwd wie hier het bekende haasje is?’ Helaas voor Mol stonden hier nou net de drie op de vier vrouwen die seks niet nodig hadden om hogerop te komen. ‘Voor mannen zijn veel partners misschien stoer, maar voor vrouwen geldt dat toch anders’, vindt de Ulsamer de Waard. ‘Ik ben wel met iemand uit het vak, maar ik was zijn baas’, lacht Van der Helm. ‘Ik ben wel een flirt’, geeft Wolfensberger toe. ‘Man of vrouw, maakt niet uit, ik heb me geflirt naar de top.’ Van der Helm is het daar wel mee eens. ‘Je mag best je vrouwelijkheid gebruiken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie