‘NRC en Volkskrant niet uit elkaar halen’

Het uit elkaar halen van NRC Handelsblad en de Volkskrant is niet slim. Het is geen probleem als deze twee kranten in één concern zitten. Ze moeten dan wel gezamelijk de advertentiemarkt bewerken en niet ieder voor zich. Dat bepleiten onder anderen mediabureaudirecteuren André Roof en Nico Hilhorst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Topman Christan Van Thillo van de Persgroep noemde het eerder een ‘weeffout’ dat beide kranten binnen hetzelfde concern zitten. Zodra de overname van PCM door de Persgroep rond is, wil hij één van beide dan ook verkopen. André Roof, partner bij de Media Maatschap: ‘Als je als uitgeverij kranten hebt in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, heb je een ijzersterke propositie, want dan heb je de vier grote steden. De kracht van de deal zit hem in de combinatie van het AD en het Parool. Als je daar drie kwaliteitskranten aan kunt toevoegen, de Volkskrant, NRC en Trouw, heb je een mooi verhaal richting advertentiemarkt.’

Ook Nico Hilhorst, directeur van M2Media, meent dat het vanuit synergievoordelen logisch is als beide titels onder één dak zitten. ‘Sterker nog, zelfs de Telegraaf zou door diezelfde accountmanager vertegenwoordigd kunnen worden. Immers, de titelprofielen zijn onderling onderscheidend genoeg en bovendien leidend voor selectie. Margriet en Libelle zitten ook bij één uitgever, Net 5 en SBS6 worden ook samen verkocht. En wat te denken van de NRp, de verkooporganisatie die alle regionale kranten vertegenwoordigt?’ Voor bureaus en adverteerders is het ook erg prettig, vindt Hilhorst. ‘Goede advertentievertegenwoordigers zijn immers dun gezaaid.’

Mark Termeer, sales director bij PCM Uitgevers, beaamt dat de combinatie van Volkskrant en NRC succesvol is op de advertentiemarkt. ‘Vroeger was het redactionele verschil tussen de twee kranten veel groter dan nu, ze zijn beide naar het midden opgeschoven. Daarom heerst vooral aan de kant van de redacties het gevoel dat ze elkaar bijten. Maar ik vind dat er moet worden onderzocht welke optie voor beide titels en voor het concern het meeste rendement oplevert. Op basis daarvan moet een rationele beslissing worden genomen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie