Omzetdaling reclamebranche eerste kwartaal

In de Nederlandse reclamebranche daalde de omzet in het eerste kwartaal van 2011, zo blijkt uit de CBS Monitor reclamebranche.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarmee zette de licht positieve ontwikkeling van de twee voorgaande kwartalen niet door. Uit de Conjunctuurtest van april 2011 blijkt dat de stemming onder de ondernemers in de reclamebranche over het economische klimaat somber is. Voor het tweede kwartaal zijn de verwachtingen van de ondernemers in de reclamebranche positief over de omzet en negatief over de werkgelegenheid. Per saldo denkt 10 procent van de ondernemers dat zij lagere tarieven in rekening zullen brengen voor hun diensten.

De reclamebranche zag in het eerste kwartaal van 2011 de omzet met 1,5 procent dalen vergeleken met een jaar eerder. Hiermee komt de omzet van deze branche op het laagste niveau sinds de start van de reeks. De negatieve ontwikkeling loopt niet in de pas met de ontwikkeling van de zakelijke dienstverlening in zijn geheel, die 0,7 procent meer omzet behaalde. Ondernemers verwachten in het volgende kwartaal enig herstel van de omzet.

De ondernemers in de reclamebranche hebben in het eerste kwartaal van 2011 pessimistisch geoordeeld over het economische klimaat. Per saldo is er bij één op de vier ondernemers een pessimistische stemming over het economische klimaat. In het begin van 2009 bereikte het oordeel hierover het dieptepunt. Daarna verbeterde het oordeel nagenoeg onafgebroken tot aan het derde kwartaal van 2010. Sindsdien verslechterde het oordeel over het economische klimaat weer.

Meer over de Monitor .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie