Premium

Ondertussen bij The Oddshop

Het door drie ex-DDB'ers opgerichte The Oddshop groeide in 4,5 jaar naar 12 man. Hoe gaat het nu met het 'gekke winkeltje'?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op " target="_blank">de homepage van de website van The Oddshop staat een kartonnen huisje, een winkeltje; The Oddshop. Met alle CGI-mogelijkheden die de gemiddelde reclamemens tegenwoordig tot zijn beschikking heeft, zou je denken ‘knap gemaakt zeg, het lijkt écht net karton’. Maar het is niet net echt, het is echt. Robert van der Lans, copy writer, creative director en partner bij het bureau zegt: ‘We hebben het zelf gebouwd, úren aan gezeten, want het moest perfect zijn. Ons reclamebureau moest een echt plekje zijn, een winkeltje. Ken je dat winkeltje uit The Gremlins? Waar Gizmo wordt gekocht? Zo’n winkeltje willen wij zijn, je moet Gizmo bij ons kunnen kopen.’

Kantoor
De drie eigenaren van The Oddshop, Van der Lans, Oscar Hamming (managing partner) en Niels de Wit (art director van huis uit, en net als Van der Lans creative director), zitten aan een grote houten tafel in de vergaderruimte van het bureau. Het pand dat het drietal nu bijna vijf jaar geleden betrok, heeft in de verte inderdaad iets van de sfeer van zo’n winkeltje, een standaard kantoor is het in ieder geval niet.

 

Robert van der Lans

Gek winkeltje
Het drietal kent elkaar van hun tijd bij DDB & Tribal en besloten vanuit daar weg te gaan. De Wit zegt: ‘We zagen dat de reclame radicaal aan het veranderen was. We zagen veel meer kansen om die nieuwe werkelijkheid vanuit ons eigen onderneming te omarmen.’ Een gek winkeltje moest het worden, waarin niet het reclamedenken centraal staat, maar in bredere zin naar ‘business uitdagingen’ gekeken wordt. Natuurlijk, dat leidt soms ook tot een televisiecommercial of een banner. ‘Maar’, zegt De Wit, ‘dat bredere denken is wel de basis’. Het portfolio van The Oddshop is dan ook meer divers dan dat van een traditioneel reclamebureau, je vindt er zelfs verpakkingen. Recent bedacht het bureau een kartonnen kijker – Vizr – die het mogelijk maakt om 360 graden-applicaties op de smartphone te gebruiken. Zeg maar een goedkope Occulus Rift.

 

Doen
De jongens van The Oddshop zijn doeners: ‘Toen we bezig waren met het ontwikkelen van de Vizr, kwam Google met zijn eigen versie (Google Cardboard, red.), we hebben ons toen wel even achter de oren gekrabd, maar we hebben het project gewoon doorgezet. Het spectrum van wat je kunt doen is zo groot, dus je moet zoeken naar wat relevant voor jou is. Daar is de Vizr – beter dan Google Cardboard vinden we zelf - misschien wel hét voorbeeld van. (The Oddshop heeft ook een eigen 360 graden-app gemaakt, Turn Key.) Er verschijnt zoveel 360 graden-content, en de Occulus Rift wordt heel duur en zal een trage penetratie hebben, dus waarom zouden we daar niet iets mee doen?’

Schip met geld
Het Vizr-project is een goed voorbeeld van hoe The Oddshop naar de business kijkt: ‘Je kan tegenwoordig niet meer weten waar het over vijf jaar naartoe gaat, dus je moet continu heel goed blijven kijken. En dat gaat veel makkelijker met een relatief klein bureau. Tienjarenplannen worden hier niet gemaakt.’ Dat Adformatie eigenlijk net iets te vroeg aanschuift voor een gesprek, blijkt uit een geheim project ‘waar we nog niets over kunnen vertellen’. Het gaat, zoveel wil De Wit wel zeggen, over een product dat het bureau in ontwikkeling heeft. ‘Het is echt iets groots. We hebben zelfs al mensen in dienst genomen om het product weg te zetten in internationale exportkanalen. Of dat het schip met geld is dat komt binnenvaren? Dat weet je natuurlijk nooit, maar het zou best eens kunnen.’ The Oddshop is niet het enige bureau dat in de keten omhoog klimt en een product probeert te lanceren, maar Van der Lans, Hamming en De Wit willen verder gaan dan ‘da’s ook geinig’. Hamming: ‘We hebben onder andere al fietsen gezien, koekjes en lambrusco en daar kijken wij niet op neer, maar wij willen verder dan “iets leuks”, wij doen het alleen als het echt iets toevoegt aan marketingcommunicatie.’

Droom en daad
Er wordt dus groot gedroomd én gedaan bij The Oddshop en tegelijkertijd worden er gewoon good old reclamepitches gewonnen. Recent werd bijvoorbeeld de Rijksoverheid binnengehaald. ‘Een zeer uitgebreid proces’, noemt Van der Lans dat, ‘en een groot compliment waard voor hoe ze dat daar aanvliegen, professioneler, onpartijdiger en transparanter dan dat gaat het niet worden.’

 

Niels de Wit

Maar waarom zet een relatief klein bureau zijn schouders onder een dergelijke aanbesteding? ‘Tja, iedereen kan zich inschrijven, dus we dachten,  waarom geven we het niet een kans. Eventueel om ervan leren.’ Maar als je die keuze maakt, zegt Hamming, weet je dat het heel veel werk gaat opleveren. Daar gaan we dan wel een half jaar, driekwart jaar vol in. Je moet erin gaan alsof het je eerste klant is. Willen winnen. Wij komen wel bij DDB vandaan hè, dus ons krijg je niet zo snel gek. Als er weer iets in zesvoud ingeleverd dient te worden, no problem.’ Van der Lans: ‘Ons team heeft die instelling ook. Het licht gaat elke dag pas laat uit en er is nog nooit iemand weggegaan. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee.’

De grotere jongens
Naast de Rijksoverheid wist het bureau ook Makelaarsland binnen te halen en – ook belonend – de bestaande samenwerking met BNR Nieuwsradio na een pitch te bestendigen. De Wit zegt: ‘We hebben wel geleerd wat voor bedrijf past bij ons. We laten dan ook heel veel pitches schieten. Als er geen klik is, beginnen we er niet aan.’ Hamming: ‘Het is een kwestie van niet stil blijven zitten, met iedereen praten en goed opletten wie er beweegt.

Pitches komen op veel verschillende manieren binnen, het belangrijkste is om brand advocacy op te bouwen door onze bestaande klanten tevreden te maken en houden.’ Van der Lans: ‘Wij pitchen steeds vaker tegen de grotere jongens, ook omdat grotere bureaus tegenwoordig niet meer neerkijken op de kleinere klanten.’

De iets kleinere grote bureaus
Kom bij The Oddshop niet aan met verhalen over een tanend bestaansrecht van de grote bureaus. Hammings visie op de markt: ‘Grote bureaus zijn zich zeer adequaat aan het vernieuwen. Grote klanten hebben grote instituten nodig om geserviced te worden, zeker de internationale klanten. Waar het veel spannender gaat worden, is bij de bureaus die een stapje kleiner zijn. De kleinere bureaus kunnen in toenemende mate goed concurreren met die categorie.’ Los van bureaugrootte vindt De Wit dat we nu eens moeten ophouden met de ‘achterhaalde discussie’ over thema – versus digitale bureaus. ‘Je hebt natuurlijk nog steeds bureaus die zich bewust positioneren als televisiecommercialmakers, maar kijk naar bureaus als Achtung!, Lemz en (ja, wederom) DDB & Tribal. Het is allang niet meer het één of het ander.’

 

Geen groeidoelstelling
The Oddshop is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau van twaalf man. En nu? ‘We hebben geen groeidoelstelling’, zegt Hamming, ‘tenminste niet in termen van zoveel mensen, zoveel omzet, zoveel winst erbij op jaarbasis. We willen gewoon groeien en passen het bedrijf op onze groei aan als het nodig is.’ ‘Organische groei dus’, vult Van der Lans aan, ‘maar we zijn zeker niet bang om heel groot te worden en de wereld te veroveren.

 

Oscar Hamming

Na een kleine 5 jaar lief en leed gedeeld te hebben, is ons team echt in balans. Dat ervaar ik echt als onze kracht. Dit wordt ons jaar!’ (Hamming en De Wit kloppen af op het blanke hout van de tafel.) ‘Nee echt, op alle functies hebben we iemand zitten, waardoor we heel snel kunnen schalen.’ Hamming: ‘We hebben vier jaar gebouwd, een goed netwerk opgebouwd, nu gaan we doorpakken. Dat is een heel fijn gevoel.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie