Onderzoek naar beleving expats

Amsterdam ontvangt jaarlijks meer expats, waarvan pakweg zes procent in de creatieve sector aan de slag gaat. Maar hoe goed ze zich hier thuis voelen weten we niet. Daarom gaat Expatcenter Amsterdam onderzoek doen naar de beleving van expats. Zodat Amsterdam internationale high-potentials nog beter kan verwelkomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Expats in de creatieve sector versterken Amsterdam, stelt David van Traa, directeur van Expatcenter Amsterdam. Niet alleen zorgen ze voor een economische impuls, ze vergroten ook het aanzien van Amsterdam als internationale creatieve hoofdstad. ‘Ze geven het altijd al internationale Amsterdam een platform om de wereldmarkt te bedienen. Die markt is niet Nederlands, dus moet de Amsterdamse creatieve sector een afspiegeling van de wereld zijn.’

De eerste stop voor kennismigranten met een nieuwe baan in Amsterdam is het Expatcenter aan de Zuidas. Bij dit alles-in-één overheidsloket voor slimme buitenlanders worden onder meer verblijfsvergunningen en de inschrijving bij de gemeente geregeld. Vorig jaar bezochten bijna 5600 nieuwe Amsterdammers het centrum. Onder hen veel Indiërs met een baan in de ICT. Ten minste 6 procent van de expats die het Expatcenter bezoeken werkt in de creatieve sector.

Het aantal expats dat zich in de stad vestigt, groeit jaarlijks met gemiddeld 15 procent. In de eerste vier maanden van dit jaar groeide het aantal bezoekers van het Expatcenter met twaalf procent ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Nieuwe internationals, die sinds een jaar in Amsterdam wonen en werken, zorgen voor 2 procent van het totale inkomen van de inwoners van Amsterdam. Hun aandeel in de bevolking is maar 1,8 procent, waardoor deze nieuwkomers een bovengemiddelde bijdrage leveren aan het ‘bruto stedelijk product’ (Decisio 2010).

Voor welke banen expats naar Amsterdam komen is bekend, maar niet hoezeer ze zich er thuis voelen. Wat vinden ze van het culturele klimaat? Maken ze Nederlandse vrienden? Over de beleving van hun verblijf kan nu alleen nog worden gespeculeerd. Daarom wordt in opdracht van Expatcenter Amsterdam een breed panel van internationals samengesteld dat gaat meewerken aan kwantitatief onderzoek naar onder andere belevingvragen. Zo ontstaat een scherper beeld van hun sociale leven en hun band met de stad en haar inwoners.

Als ze weten hoe expats de stad ervaren kunnen Amsterdamse instellingen en ondernemers beter inspelen op de behoeften van deze bijzondere groep nieuwe bewoners. Zodat ze nog meer genieten van het moois dat Amsterdam te bieden heeft, bijvoorbeeld op cultureel gebied. David van Traa: ‘Onze culturele infrastructuur lijkt nog onvoldoende aan te sluiten op de wensen van expats. De nieuwe Amsterdammers die ik voorbij zie komen in het Expatcenter zou ik graag vaker terugzien in bijvoorbeeld de Balie, de Stadschouwburg en de Nederlandse Opera.’

'Onder expats' in Adformatie
Deze week in Adformatie een portret van expats in de Amsterdamse reclamewereld, waarin Ebele Wybenga een kijkje neemt in hun persoonlijke en sociale leven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie