Online bestedingen aan producten groeien met 22 procent

Nederlandse consument gaf in het eerste kwartaal bijna 5 miljard uit via webshops.

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2016 voor 4,89 miljard euro gewinkeld via websites, verdeeld over 40,82 miljoen online shopping trips. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 13 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

Food/nearfood
In totaal werd er in het eerste kwartaal 2,34 miljard euro online uitgegeven aan producten, een groei van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Nederlandse consument is vooral meer online gaan spenderen aan producten, zoals schoenen, speelgoed en elektronica. Vooral de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen (+57 pct) en schoenen en accessoires (+47pct) stegen explosief. Ook voor speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten wist de Nederlandse consument vaker het online kanaal te vinden: de online bestedingen aan deze producten groeiden met 26 procent.

Producten versus diensten
De groei van het online kanaal zit dus voornamelijk in de online bestedingen aan producten. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: &;De opnieuw stijgende trend van online productaankopen is opvallend. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in Q1 2016, dan bedraagt het online aandeel van 2,34 miljard euro inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.&;

 

Online dienstenkanaal groeit nog steeds, maar wel minder hard dan de online bestedingen aan producten

 

Ook het online dienstenkanaal groeit nog steeds, maar wel minder hard dan de online bestedingen aan producten. In totaal gaf men in het eerste kwartaal 2,55 miljard euro uit aan diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen, een groei van 6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. In totaal vindt nu bijna drie kwart van alle uitgaven aan diensten via het online kanaal plaats.

Glazen bol
De verwachting die Thuiswinkel.org uitspreekt, is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en de online omzet over 2016 de 18 miljard euro ruimschoots passeert.

Eten
Het online verkopen van food zit in de lift. Waar in 2015 al een flinke groei in de online bestedingen aan food/nearfoodartikelen te zien was, is dit in het eerste kwartaal van 2016 ook goed terug te zien in een toename van het aantal online kopers. 17 procent van alle Nederlanders (15+) heeft in Q1 2016 een of meerdere online aankopen binnen de categorie food/nearfood/health gedaan. In Q1 2015 was dit nog 13 procent. Joop Holla, Research Director FMCG bij GfK: &;Enerzijds is er steeds meer online aanbod vanuit de foodretailers. Anderzijds groeit de groep consumenten die zowel in de fysieke winkels als in de online shop van de supermarktformule kopen. Van deze groep omnichannel consumenten weten we dat ze zwaardere besteders zijn, die daarnaast ook trouwer zijn aan de supermarktformule.&;

De rol van de smartphone
Het aantal mobiele aankopen stijgt fors. In het eerste kwartaal van 2016 werden er ruim 3,1 miljoen aankopen via de smartphone gedaan, wat neerkomt op 8 procent van alle online aankopen. Vorig jaar was dit nog 5 procent. De toename van het gebruik van de smartphone als aankoopdevice gaat ten koste van de aankopen via de desktop.

Media & entertainment
Het gebruik van de smartphone voor het doen van online aankopen varieert wel sterk per product- of dienstencategorie. Zo wordt de smartphone nog nauwelijks gebruikt voor het boeken van reizen en/of vliegtickets; slechts 2 procent van alle reizen wordt met de smartphone geboekt. Voor aankopen in de categorie media & entertainment is het al wel gebruikelijker om de smartphone te gebruiken en wordt 12 procent van de aankopen via de smartphone gedaan. Ook schoenen bestelt men relatief vaak via de smartphone (10 pct).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie