Premium

Oplage-instituut HOI gaat op in NOM

De oplageregistratie wordt per 1 januari 2015 definitief door de stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) gedaan. De kwartaalpublicatie verdwijnt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In juli dat het instituut voor media auditing HOI wordt opgedoekt. Veel uitgevers hadden (pro forma) hun abonnement per 1 januari opgezegd, op aanraden van NDP Nieuwsmedia en de Groep Publiekstijdschriften (GPT). De gehele branche wil naar een transparante gecertificeerde oplage.

Er was veel onvrede onder uitgevers over de huidige manier van meten en de ondoorzichtigheid van de cijfers, met name de digitale oplages. NDP en GPT zijn de afgelopen maanden betrokken geweest bij de veranderingen. In juli werd al gesuggereerd dat NOM de oplageregistratie zou kunnen overnemen.

Brancheverenigingen PMA en BVA meldden dat ze het belangrijk vonden dat er gecertificeerde oplagecijfers blijven. Naast bereikscijfers zijn marktbreed gedragen oplagecijfers belangrijk voor adverteerders.

Meer synergie
NOM-voorzitter Frans Maréchal zegt dat het samenbrengen van activiteiten rond oplage en bereik van dagbladen en tijdschriften moet leiden tot meer synergie voor mediamerken en een efficiëntere inrichting van de organisatie. Het bestuur van NOM wordt aangepast aan de nieuwe situatie.

De naam HOI zal niet helemaal verdwijnen. Het wordt een keurmerk voor gecertificeerde oplage.

Verdere vereenvoudiging registratie printoplage
Vanaf 1 januari komt er een verdere vereenvoudiging van de registratie van print oplagecijfers. Ook de publicatievorm wordt dan aangepast: de kwartaalrapporten komen te vervallen. Het kwartaalcijfer wordt vervangen door een Moving Annual Total (MAT). Dit MAT is een voortschrijdend gemiddelde van het oplagecijfer over het laatste jaar en wordt minimaal vier keer per jaar geactualiseerd. Eens per jaar worden de cijfers na accountantscontrole gecertificeerd.

NOM werkt op dit moment aan een nieuwe opzet voor het verzamelen en rapporteren van digitale oplage van dagbladen en tijdschriften.

De publicatie van de oplages over het derde en vierde kwartaal van dit jaar en over geheel 2014, worden nog op de oude manier gedaan. Voor vakbladen verandert de publicatie van de oplagecijfers in 2015 niet.​

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie