Oplage vrouwenbladen in de plus

Roderick Mirande, redactie | 4 januari 2013, 7:55

Ondanks dat de opgetelde oplage van de publiekstijdschriften met vier procent daalt, stijgt de betaalde oplage van de vrouwenbladen.

Uit de meest recente rapportage van Hoi (derde kwartaal 2012) blijkt dat de betaalde oplage van de vrouwenbladen met bijna 2 procent stijgt. In het derde kwartaal van 2011 stond de betaalde oplage nog 2,68 op miljoen exemplaren. Dezelfde periode 2012 werden 2,72 miljoen exemplaren geteld: plus 1,9 procent.

Dat terwijl de betaalde oplage van alle tijdschriften samen zakte van 18,6 miljoen naar 17,8 miljoen exemplaren: min 4,0 procent.

De plus bij de vrouwenbladen werd voor een belangrijk gedeelte verwezenlijkt door introducties. Vogue (60 duizend) van G+J Uitgevers, Mijn Geheim Special (30 duizend) en Intens (30 duizend) van Audax Publishers en het bescheiden Fab (17 duizend) van Sanoma Media hadden in het derde kwartaal van 2011 nog geen notering in de lijst.

Maar ook bestaande titels die excelleren zorgden ervoor dat het totaal op plus 2 procent uitkomt. Het in eigen beheer uitgegeven 100% NL Magazine is uitzonderlijk hard gestegen: van 70 duizend naar 110 duizend exemplaren. Ook Red, een uitgave van Hearst Magazines, deed het goed en groeide van 55 duizend naar 67 duizend stuks.

Ernstige dalers onder de vrouwenbladen zijn Glamour van G+J Uitgevers dat 26 duizend exemplaren de min in ging om uit te komen op 129 duizend. Libelle ging met 21 duizend stuks terug naar 406 duizend. Marie Claire laat een forse min zien en gaat met 18 duizend stuks terug naar een betaalde oplage van 61 duizend exemplaren.

Tijdschrift van het Jaar, Jan, daalde opmerkelijk genoeg ook fors: met 7 procent. Vorig jaar was de oplage nog 67 duizend. Dit derde kwartaal ging die terug naar 62 duizend stuks.

Mannenbladen
De bescheiden markt voor mannenbladen heeft minder reden tot juichen. De opgetelde oplage loopt met 10 procent terug: van 287 duizend naar 257 duizend. Maar leuk nieuws is er ook. Esquire, dat recent naar Hearst Magazines verhuisde, doet het heel goed. Het gaat – vooral door een boost in de losse verkoop – naar een oplage van 29 duizend stuks. Dat is 10 duizend meer dan in het jaar ervoor.

Quote, ook een Hearst titel laat voor het eerst sinds enige tijd een daling zien. Vanaf het eerste kwartaal van 2011 ging de betaalde oplage elke keer omhoog. Nu daalt de oplage met 4 procent ten opzichte van het jaar ervoor om uit te komen op een oplage van 51 duizend.

Ernstiger averij werd opgelopen bij Playboy dat 16 procent naar beneden ging naar een oplage van 32 duizend, bij Bright, dat 24 procent naar beneden ging naar een oplage van 6 duizend en bij FHM dat zelfs met 46 procent terugging en nu op een oplage van 25 duizend staat.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Jaap Groenendijk

(5 januari 2013, 10:12)
Gezien het feit dat heel veel mensen het krapper hebben (ook zeker jonge gezinnen) en de logische druk op woonbladen e.d, hebben de uitgevers het eigenlijk dus gewoon heel goed gedaan. Klasse.

Gerelateerde items Hoi Tijdschriften