Oplagestijging Volkskrant, NRC en nrc.next in 2011

De Volkskrant, NRC Handelsblad en nrc.next hebben hun oplages in 2011 zien stijgen. - UPDATE -

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de vanochtend bekendgemaakte oplagecijfers van – instituut voor Media Auditing over 2011. In vergelijking met 2010 lieten de Volkskrant en NRC Handelsblad een lichte stijging zien in de betaalde oplage. De Volkskrant steeg van 235.119 naar 236.379 exemplaren (+0,5 pct). NRC Handelsblad ging van 185.489 naar 186.671 exemplaren (+0,6 pct). De oplage van nrc.next liet een forse stijging zien, 70.074 naar 73.591 (+5,0 pct). Gemiddeld daalden de landelijke dagbladen 3,1 procent in oplage.

De Telegraaf bleef de meest drastische daler in het rijtje en ging terug van 586.806 naar 542.822 stuks (-7,5 pct). AD ging van 399.841 naar 392.272 (-1,9 pct) en Trouw van 93.722 naar 92.038 (-1,8 pct). Het Parool zag de oplage dalen van 64.303 naar 62.118 (-3,4 pct) en Het Financieele Dagblad ging terug van 55.766 naar 53.087 (-4,8 pct).

Ook het Reformatorisch Dagblad daalde in oplage: van 51.162 naar 49.679. Het Nederlands Dagblad moest terug van 28.862 naar 27.269.

Gratis dagbladen

Bij de gratis dagbladen steeg de totaal verspreide oplage van het inmiddels ter ziele gegane dagblad De Pers in 2011 nog fors van 244.138 naar 282.263. De oplage van Metro daalde van 485.124 naar 434.390 exemplaren (-10,5 pct). Ook Spits bleef dalen en ging terug van 382.273 naar 354.256 exemplaren (-7,3 pct).

Regionale dagbladen

De opgetelde regionale dagbladen daalden iets sterker in oplage dan vorig jaar. Die daling bedroeg vorig jaar 2,2 procent. Dit jaar ging de betaalde oplage terug van 1.422.960 naar 1.378.979 exemplaren. Dat is een daling van 3,1 procent. Limburgs Dagblad (-4,8 pct), De Stentor (-4,5 pct) en Dagblad van het Noorden (-5,0 pct) waren relatief de sterkste dalers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie