door Jasper Mulder, redactie | 25 januari 2014, 10:39 in Merk & Strategie
Scarlett Johansson

Oxfam kritisch op Israëlische campagne Scarlett Johansson

Oxfam International heeft kritiek geuit op zijn eigen ambassadrice Scarlett Johansson. Zij treedt op in een campagne voor het Israëlische SodaStream.

Oxfam heeft Scarlett Johansson laten weten dat het ‘zorgen heeft’ over haar campagne voor SodaStream, dat een grote fabriek heeft in een Israëlische nederzetting op  de Westelijke Jordaanoever. Het is onder vuur is komen te liggen van pro-Palestijnse activisten.

Hoewel Oxfam zegt dat het  de onafhankelijkheid van zijn ambassadeurs respecteert, is het tegen alle handel vanuit nederzettingen. Ze zijn volgens Oxfam illegaal en druisen in tegen de Palestijnse rechten.

Dubbele ambassadeur

SodaStream maakt apparaten waarmee  mensen zelf koolzuurhoudende dranken kunnen maken.  Het maakte onlangs bekend dat het de actrice als eerste global brand ambassador aan zich heeft  verbonden. Johansson is onder meer te zien in een in televisiereclame tijdens Super Bowl-finale op 2 februari.

Johansson, die  sinds 2005 ambassadeur van Oxfam is,  doet haar werk voor het Israëlische bedrijf af als een ‘no brainer’ en zegt dat het en gezond en milieuvriendelijk product betreft.

SodaStream verklaart dat de fabriek op de West Bank er slechts een van  25 is en dat die aan 550 Palestijnen werk biedt. Zij hebben evenveel rechten en hetzelfde salaris als de Israëlische werknemers.

 

 

Filmpje over de Superbowl-commercial:

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Over de auteur

Jasper Mulder

redactie

Redacteur Communicatie, Tijdschrift voor Marketing, CommunicatieOnline.nl, MarketingOnline.nl, Adformatie.nl

Lees meer over Jasper Mulder
Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs