Phil Thomas: 'Nederland doet zichzelf tekort'

Nederlandse bureaus winnen veel minder prijzen dan Belgische bureaus in Cannes en (naar verwachting) tijdens Eurobest dat eind november plaatsvindt. Ze hebben dat aan zichzelf te wijten, zegt festival -CEO Phil Thomas.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlanders zijn geen festivalgangers. Een feestje is leuk, maar als het gaat om een meerdaags festival komt al gauw de calvinistische aard om de hoek kijken: zonde van de tijd en vooral zonde van het geld. Neem het Cannes Lions Festival: een full delegate pas kost bijna 2500 euro. Teveel zeggen de Nederlandse Cannes-gangers, ze reizen wel af naar Cote D’Azur, maar het Palais des Festivals betreden zij niet. Het werk zien ze achteraf wel online.

Het is een doorn in het oog van festival CEO Phil Thomas. Vooropgesteld: hij heeft er veel belang bij dat mensen een festivalpas kopen, dat is duidelijk. Maar er is meer aan de hand. Nederland verliest aansluiting bij de internationale prijzentop. Wie zich niet laat zien op de wereldpodia kan ook nooit een rol van betekenis spelen.

Thomas ziet een verband tussen het lage aantal delegates en het afnemende aantal prijzen. De cijfers: Nederland had dit jaar in Cannes 506 inzendingen en won 17 Leeuwen, België stuurde 562 keer in en won 32 Leeuwen. 209 Belgen kochten een pas tegen slechts 123 Nederlanders. ‘Ik denk dat België en Nederland qua grootte met elkaar te vergelijken zijn, Nederland is misschien nog iets groter. Ik geloof oprecht dat er een link ligt tussen het aantal bezoekers en het aantal prijzen. De Belgen sturen bijna twee keer zoveel mensen en zijn blijkbaar eager. Ik denk dat mensen zichzelf tekort doen als ze niet willen leren van anderen, of geïnspireerd willen raken door werk.’

Maar eerlijk is eerlijk, 2500 euro is veel geld. Zeker in deze tijden.
‘Voor een congres van een dag wordt vaak al 700 of 800 euro betaald. In Cannes krijgen mensen vier prijsuitreikingen, twee gala’s, 50 seminars, screenings van al het werk, workshops en masterclasses. Waar zie je nu een gesprek tussen John Hegarty en Dan Wieden? Dat is gewoon uniek.’

Ik hoor vaak: het werk zie ik toch wel online.
‘Het is onmogelijk alles te bekijken, ik durf te wedden dat niemand doorgaat tot die Bronzen Craft Leeuw uit Puerto Rico. In het Palais wordt het werk in perspectief geplaatst, ik denk dat dat juist het leerzame is. Ik zie dat er wel veel Nederlanders naar Cannes afreizen voor een soort vakantie. Die kunnen net zo goed naar een goedkoper ander land gaan, denk ik dan. De kans is klein dat ze die 2000 euro aan de reis en rose terug verdienen. Nederlanders doen zichzelf tekort door zich niet te mengen met de internationale gemeenschap.’

Eind november vindt ook de Europese versie van Cannes plaats: Eurobest. Kunt u zich voorstellen dat mensen hun geld dan liever richten op het wereldpodium van Cannes en Eurobest links laten liggen?
‘Ik vergelijk het altijd met voetbal: landen doen mee aan zowel het WK als het EK. Ik denk dat nationale competities belangrijk zijn met als doel in de Champions League te komen. En als geld een issue is: voor Eurobest betalen mensen nog geen 500 euro voor een pas.’

Het is de 25e keer dat het Eurobest plaatvindt. Staan er speciale events op het programma?
‘We hebben een goed programma neergezet. Een van de hoogtepunten is denk ik het seminar met David Droga. Hij staat bij veruit de meeste Cannes-bezoekers op de wishlist, heeft daar al zes jaar niet meer op het podium gestaan, dus het is bijzonder dat hij naar Lissabon komt. Verder hebben John Hegarty als juryvoorzitter, maar ook 30 voudig Leeuwwinnaar Armin Jochum, Olivier Altmann en nog vele anderen.’

Vorig jaar waren er ruim 4800 inzendingen en 1300 delegates. Hoe zal dit jaar zijn?
‘Beiden zullen vergelijkbaar zijn. De eurocrisis zet een rem op de groei. Bij Cannes Lions en Asia Spikes zagen we de gevolgen niet, maar in Europa is het duidelijk merkbaar.’

Het Eurobest Festival vindt plaats van 28 tot 30 november in Lissabon. Uit Nederland staan Frank Houben (KLM), Jacco Terschegget (Tribal DDB) en Niels Meulman op het sprekerspodium.
Tijdens de 24 uur van de Reclame op 15 november vindt plaats waar de belangrijke winnaar van Cannes 2012 worden getoond.

Reageer ook over dit onderwerp.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie