Rabobank stapt uit mobiele telefonie

Rob Beemster, redactie | 4 januari 2013, 7:28

De Rabobank stopt met de verkoop van telefoonabonnementen en telefoons.

De bank gaat in anderhalf tot twee jaar in stappen afbouwen. Voor de huidige 90 duizend klanten heeft dit op de korte termijn geen gevolgen. Zij kunnen gedurende de looptijd van het contract blijven bellen. Ook voor de 70 duizend prepaidklanten verandert voorlopig niets. Aan het einde van de looptijd ontvangen klanten een persoonlijk aanbod dat past bij hun belprofiel.

Zes jaar geleden is Rabobank gestart onder de naam Rabo Mobiel met het verkopen van telefoons en abonnementen in de overtuiging dat mobiel voor bankieren de toekomst is. In een verklaring stelt de bank dat het stopt met het verkopen van mobiele telefoons, abonnementen en prepaidkaarten omdat deze mobiele telecom-activiteiten 'steeds verder af zijn komen te staan van de bancaire activiteiten'.

Daarbij is de mobiele expertise inmiddels volledig ingebed in de Rabobank-organisatie: 'Mobiel bankieren is als volwaardig kanaal verschoven naar het hart van de organisatie en opgenomen in bestaande services en producten. Dit blijkt onder andere uit het gebruik van Rabo Mobielbankieren, dat inmiddels 1,1 miljoen gebruikers heeft.'

zie voor 'veelgestelde vragen'

Over de auteur

Reacties op dit artikel (13)

Comment author avatar
Avatar

Aad van Luijk

(4 januari 2013, 9:29)
Bijzonder grappig dat de Rabobank ons nu laat weten dat wij, voorlopig, allemaal met Rabo Mobiel kunnen blijven bellen. Bellen? Was dat niet een ouderwetsche activiteit waar men bij Rabobank juist nooit de knoestige boerenleenraiffeisenbankvingers aan had moeten branden? Toch wel heel ja hééééééél erg laat tot die blozende botte boeren RvB koppen doorgedrongen dat “bellen” nu juist een activiteit is/was waar je, om aan te verdienen, juist nooit aan had moeten beginnen. De nieuwe tijd heeft Rabobank ingehaald, was het maar andersom geweest want hoewel het daar nu wel op lijkt loopt die ouderwetsch degelijke Rabobank op communicatiegebied op de moderne tijd jaren achter. Rabobank vertoont steeds hetzelfde patroon, neem nu fietsenrennen. Rabobank is er, om duistere reden (PR misser van het jaar!) mee gestopt maar juffrouw Vos mag voorlopig nog een stief jaartje in Rabobank klederdracht, met het Rabo logo op haar verterende prille uiertjes, blijven doorfietsen. Voor mij lijkt Rabobank zoiets als een broodjeszaak met een spijskaart waarop 1 broodje vermeld staat, met een variatie op wat ooit Henry Ford zei: “Je kunt bij mij elk broodje met elk beleg krijgen mits je bestelling een ‘bruin broodje met belegen kaas’ is. Ja ja, al het goeie komt van Rabobank koeien.
Avatar

A. Sijbring

(4 januari 2013, 13:43)
De poging om een interessante, grappige van woordspelingen doordrenkte column te schijven is net zo mislukt als, volgens Aad van Luijk, het mobiele avontuur van de Rabobank. Niet meer doen Aad,
Dit is slecht voor je!
Avatar

martijn

(4 januari 2013, 14:20)
wat is er toch zo erg aan bedrijven die iets ondernemen dat geen succes wordt. voor elke succesvolle innovatie mislukken er 10. Ga liever ergens anders zuurpruimen.
Avatar

Gnaues

(4 januari 2013, 16:17)
Aha... Een reactie op een stukkie wordt als column gezien... Interessante ontwikkeling.... Reaguurders zijn de nieuwe columnisten...
Avatar

Mijn naam is Mol

(4 januari 2013, 17:32)
Hahaha!!!! Ik dacht eigenlijk ongeveer hetzelfde beste Gnaues! Geef niet alleen Roxane van Iperen een column maar ook Aad van Luijk (Voorheen Koos de Z.) .... heerlijk fris!
Avatar

Aad van Luijk

(4 januari 2013, 21:35)
GNAUES: Dank voor uw mooie, voor de verandering positieve, opmerking. U snapt wat ik bedoel nl. Eenvoud is het kenmerk van het ware. Of om het in uw taalgebruik te zeggen: “Een stukkie is en blijft een stukkie”.
MOL: Uw voorstel lijkt mij heel doordacht en redelijk, ik sta daar volledig achter. Mij in één adem noemen met de door mij bewonderde pleitschrijver Roxane van Iperen getuigt van beschaving, kennis & smaak. Mol, gelieve dus met gezwinde spoed Astrid Prummel te contacteren want mijn agenda zit (jouw schuld Mol!) bijna vol. Ben benieuwd of die aardige Hagenees/baas van haar fris blijft bij het zien van mijn honorarium voorstel. Overigens heb ik uit betrouwbare Sloveense bron vernomen dat Martin Mol een, mij bekende, giga pitch heeft gewonnen (daar hoort Europa zeer binnenkort meer van) en dat ik door Mol als supercreatief word ingehuurd weet men nu dan ook. Genoeg geroddeld, mooi weekend.
Avatar

Gnaues

(5 januari 2013, 1:20)
Genoeg geroddeld en blijkbaar ook genoeg geborreld...
Avatar

Martin Mol

(5 januari 2013, 19:36)
Indeed Gnaues... genoeg geborreld want ik werd wakker met een bitterbal in mijn binnenzak. En beste Aad... just to be sure: ik ben nu weer in NL aan de gang hoor: dus dat de oplettende lezer niet denkt: die blije gast is ver weg! Nee hoor: call me when you need me!!!
Avatar

harry

(6 januari 2013, 11:24)
Wie denkt dat het Rabo te doen was om bellen, begrijpt er niets van. Rabo heeft met Mobiel zes jaar kunnen experimenteren met mobiele diensten, onder 90.000 mensen die Rabo daarvoor nog betaalden ook. Bellen was simpelweg het paard van troje.
Misschien dat ze zich verkeken hebben op de (lage) snelheid waarmee mobiel betalen ingeburgerd raakt, zeker als het om mobiel afrekenen gaat, maar door Mobiel heeft de bank wel een voorsprong op zijn Nederlandse concurrenten. Zeker nu smartphones en accessoires standaard worden uitgerust met rfid-mogelijkheden.
Rabo kan die diensten nu integreren in zijn reguliere bankbedrijf en hoeft dus geen aparte dochter meer overeind te houden.
Avatar

Aad van Luijk

(6 januari 2013, 11:56)
Beste Harry, U schrijft over RABO het volgende: “maar door Mobiel heeft Rabobank wel een voorsprong op zijn Nederlandse concurrenten”. Zoals u moet weten heeft Rabobank juist geen concurrenten in Nederland. ABN/AMRO, ING en de rest concurrenten van RABO te noemen vind ik te veel eer voor die instituten. Een wat, zoals u dat omschrijft, de lage snelheid betreft. Misschien is dat wellicht juist dat de kracht van RABO. Wat het door u aanhalen van “het paard van Troje” betreft kan ik u niet volgen. Juist het paard van Troje dient gezien te worden als een archetype van bestuurlijk onvermogen. Had dan liever als beeldspraak het “Tufschip van Breda” gebezigd. Wellicht dat RABO, met terug werkende kracht, die epovrije schuit nog wil sponsoren.
Avatar

Martin Mol

(6 januari 2013, 18:56)
@ harry: lul nu eens terug tegen Aad... ik bedoel: er zit een spontane half uur reactietijd van Aad naar jou toe. Of moet je er nog even op herkauwen en er op heroverwegen.... dat mag hoor!
Avatar

harry

(6 januari 2013, 20:34)
Er valt niet veel te reageren. Als je werkelijk vindt dat er geen concurrentie voor Rabo in Nederland bestaat, lijkt elke discusie me zinloos. Overigens zijn er veel meer spelers op de markt van mobiele betaaldiensten dan de systeembanken alleen. Stond afgelopen vrijdag aardig stuk over de doorbraakvan mobiel betalen in Het Parool, lees dat anders eens na.
Wat betrft dat paard van troje: daar bedoelde ik mee dat Rabo bellen en sms aanbod zodat consumenten een abonnement zouden afsluiten, om vervolgens allerlei experimenteld betaaldiensten te pushen - ik herinner me betalen bij de Febo en in sommige horeca. Op basis van zulke betaaldiensten alleen zou, zeker zes jaar geleden, niemand naar Rabo zijn gestapt. Los van alle andere zaken, kan je Rabo IMHO daarvoor best credit geven.

Gerelateerde items Rabobank Mobiel