Radiobestedingen groeien met 11,5%

De reclamebestedingen op radio zijn in het tweede kwartaal van 2014 met dubbele cijfers gegroeid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De reclamebestedingen op radio zijn in het tweede kwartaal van 2014 gegroeid met 11,5%, in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen op 65,7 miljoen euro. De non-spotbestedingen lieten een stijging van 15% zien en komen op een totaal van bijna 4 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).   

Een verklaring voor deze forse stijging is onder meer dat het aantal radioadverteerders is toegenomen met 5%. In totaal waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 990 adverteerders op de Nederlandse radiozenders. Bovendien lag het campagnebudget per adverteerder gemiddeld 4% hoger dan in het tweede kwartaal in 2013.

Retailbranche
Het is het vierde kwartaal op rij dat de radiobestedingen een groei laten zien. In het tweede kwartaal - met het WK voetbal - is het wederom de retailbranche die het meest besteedt op radio. Deze branche liet een groei zien van maar liefst 18,5% ten opzichte van het tweede kwartaal 2013. De top drie branches is gelijk aan vorig jaar: met op nummer twee de transportbranche en op nummer drie financiële dienstverlening. Een opvallende stijger is de telecombranche; van een zevende plek vorig jaar, naar een vierde plaats dit jaar.

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: &;De radiostations leveren onderscheidende unieke content via verschillende kanalen. Radio luisteren is een gedeelde ervaring met een ultieme menselijke connectie, daar worden luisteraars vrolijk van. Hierdoor komen de adverteerders in een positieve omgeving bij de luisteraars en dat werkt! Jack van Gelder is met zijn prachtige emotionele radiocommentaar op de wedstrijden van ons Oranje een schoolvoorbeeld van de kracht van live-radio. Dat was echt genieten!&;

Over het RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie