Premium

‘Raket-stunt moet mensen laten zien dat ze niet alles té serieus moeten nemen’

Madelon van der Tol, marketing director ice cream Ola, over de Houdini-act van Nederlands populairste ijsje.

Gisteren maakte Ola het ogenschijnlijk ongeloofwaardige nieuws bekend te , één van Ola’s best verkopende ijsjes. Het Unilever-merk wilde eigenlijk pas op 1 april bekend maken dat het zou gaan om een grap, maar kon door de vele reacties de waarheid .

Waarom hebben jullie voor deze strategie gekozen?

: ‘Wij wilden met de actie mensen op een grappige manier confronteren dat de zomer eraan komt. Men moet niet alles té serieus nemen en er mag meer lol getrapt worden. Voor deze boodschap leent 1 april zich bij uitstek.’

Zijn jullie niet bang dat de grap bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet? En wellicht tot de nodige imagoschade leidt?

‘Ja, een beetje spannend was het wel. We gaven mensen namelijk nieuws, dat pas leuk wordt als het uitkomt. Eigenlijk liep het precies volgens verwachting, er kwamen de nodige tegengeluiden en bepaalde mensen namen het ook op voor ons ijsje. Maar dat ze in zulke grote getalen zouden reageren hadden we niet verwacht.’

Waarom konden jullie met de bekendmaking niet wachten tot 1 april?

‘Het was too obvious geweest om het eerste persbericht te dicht op 1 april te versturen. Dus begonnen we het nieuws in de loop van de afgelopen week te verspreiden. Daarbij hadden we er rekening mee gehouden dat het ongeveer een week zou duren, maar uiteindelijk ging het veel sneller. We werden goed in de gaten gehouden en - laat ik het zo zeggen - er waren journalisten die hun “journalistieke plicht” wel heel goed nakwamen.’

Hoe nu verder?

‘We zijn nog steeds van plan om in de vorm van nazorg iets terug te geven aan mensen die zich heel erg hebben opgewonden, zoals het huilende jongetje uit het . Daarnaast wordt de internationale campagne komende zomer verder uitgerold, met een hoofdrol voor lokale topijsjes per regio. Zo wordt de Raket buiten Nederland bijna nergens anders gegeten, behalve in België. Net als het Festini perenijsje een typische "Hollands ijsje". Dat inzicht maakt de ophef heel begrijpelijk.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie