Rechtstreeks surfen naar merknamen

Aan extensies als .nl of .com wordt waarschijnlijk een flink aantal nieuwe toegevoegd. Het gaat daarbij om merknamen als .marlboro, .apple of .coke.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na jaren van wikken en wegen hierover zal de organisatie die erover gaat, de ICANN, vandaag in Singapore hierover een besluit nemen. Nu zijn er zo'n 250 extensies die verwijzen naar namen van landen en nog eens 22 die verwijzen naar het soort van organisatie dat achter de website zit, zoals .com, .org of .info.
Voor de grote merken dient zich een goede kans aan om klanten rechtstreeks naar zich toe te trekken. Ook kan het de manier waarop mensen googelen veranderen. Theo Hnarakis, een Australiër die ondernemingen adviseert over domeinnamen, zegt dat grote merken het zich niet kunnen veroorloven om dit links te laten liggen. Hnarakis heeft meer dan 3.500 klanten, waaronder Volvo, Lego en GlaxoSmithKline.
Bedrijven moeten niet alleen zo'n 130.000 euro neertellen om een extensie te bemachtigen, ze moeten hun claim ook goed onderbouwen. ICANN gaat honderden adviseurs inschakelen die zich hierover buigen. Volgens het hoofd van , Rod Beckstrom, toonden de eigenaren van merknamen grote belangstelling voor het nieuwe beleid. Verwacht wordt dat niet alleen bedrijven aankloppen, maar ook grote steden en allerlei organisaties.

UPDATE:
Inmiddels is bekend dat de ICANN positief heeft besloten over de invoering van de nieuwe regel. Hnarakis verwacht dat hiermee het aantal extensies flink zal worden uitgebreid. 'Grote merken met een duidelijke marketing- en klantenstrategie kunnen de extensie exploiteren als concurrentievoordeel.'

Bron: ANP.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie