Reclame maakt programma leuker

Maarten Hafkamp, redactie | 26 februari 2009, 8:16

Tv-programma’s die worden onderbroken door commercials worden beter gewaardeerd door de kijker.

Dat blijkt uit onderzoek van Leif Nelson (University of California, San Diego), Tom Meyvis en Jeff Galak (New York University) dat in augustus wordt gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Consumer Research.

Zonder dat consumenten zich ervan bewust zijn, neemt hun plezier in tv-programma’s geleidelijk af terwijl ze kijken, blijkt uit het onderzoek. Dit komt volgens de onderzoekers door gewenning. De wetenschappers deden een studie waarin deelnemers programma’s bekeken die al dan niet werden onderbroken. Ook al vonden de proefpersonen de commercials niet leuk, degenen die het programma zagen met reclame-onderbrekingen, waardeerden het meer dan degenen die ononderbroken naar hetzelfde programma keken.

De wetenschappers concluderen hieruit dat de onderbrekingen voorkomen dat er gewenning optreedt, en mensen het programma daardoor leuker vinden. ‘Snelle en complexe series als '24' profiteren waarschijnlijk niet van interrupties, omdat kijkers hieraan niet zo snel wennen’, denken de auteurs.

‘Een verrassende uitkomst’, vindt directeur Paul van Niekerk van Spot, het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. De resultaten bevestigen het idee dat Van Niekerk al had. ‘Vermoedelijk is het aantrekkelijk voor de kijker om de spanningsboog bij televisieprogramma’s af en toe te doorbreken, om even op adem te komen. Reclame biedt dan een welkome afleiding. Je hoort dit ook vaak terug van televisiekijkers en ik denk dat dit universeel is.’ Van Niekerk kent geen soortgelijk onderzoek onder Nederlandse consumenten.

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (12)

Comment author avatar
Avatar

Rob

(26 februari 2009, 8:54)
[cynical mode on] klinkt als: bij slechte televisie programma's is 't prima als er na 10 minuten een break van 5 minuten zodat je eigenlijk alweer een beetje vergeten bent waar je naar zat te kijken. Bij goede programma's (24) geldt dit niet. [cynical mode off]
Avatar

Gerben

(26 februari 2009, 8:55)
Dat een onderbreking een programma leuker maakt... Ok. Dat neem ik in dit geval dan maar even aan... Ookal vind ik het onderzoek in dit artikel slecht uitgeplozen. Maar de heer Niekerk die vervolgens zegt dat "reclame een WELKOME afleiding is". Ik durf wel te stellen dat als je een geestig filmpje tussendoor gooit, of een gezellig shot van een haard, men het in de categorie welkome afleiding wil archiveren. Maar reclame? Dat is een conclusie die je alleen kan trekken omdat er geen alternatief is...
Avatar

I. N. Sider

(26 februari 2009, 10:20)
Reclame is een leuke afleiding, om, mits het blokje lang genoeg is, even naar de wc te gaan of nog een kop koffie te zetten (of bier te pakken). Ooit onderzocht, toch, door de BVA (en weggehoond)?
Avatar

Fred V.

(26 februari 2009, 10:20)
Reclame vind ik prettig omdat ik dan rustig 5 minuten naar een ander gemiddeld niet zo'n interessant programma kan gaan kijken. Je mist immers niets.
Avatar

Lex van Meurs

(26 februari 2009, 10:36)
Mijn hypothese is dat programma's alleen leuker wordenn door reclameonderbrekening als je met een lage aandacht kijkt. Reclameblokken schudden slome couch potatoes misschien wakker, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit voor veel Nederlandse kijkers geldt. Als je met plezier naar een programma kijkt zijn kijkers over het algemeen helemaal niet blij met onderbreking door reclame. SBS is net gestopt met haar experiment programma's vaker te onderbreken. Misschien dat de kijksitiuatie in de VS (waar het onderzoek gehouden is) anders is. Daar zijn kijkers meer gewend aan programma onderbrekende reclame.
Avatar

Leo

(26 februari 2009, 10:42)
Het is ook bekend dat de gemiddelde inwoner van de VS een korte "concentration span" heeft. Wellicht wordt het programma daardoor interessanter. Ze kunnen het nu volgen.
Avatar

CREANIZE!

(26 februari 2009, 10:48)
Een onderbreking kan mijns inziens zeker welkom zijn, om inderdaad even WC en / of koelkast te bezoeken en dan toch niets te hoeven missen.
Onderbrekingen die echt het programma doorkruisen (zoals de overheersende beeld-in-beeld aankondigingen bij SBS6), of waarbij het programma na de break deels wordt herhaald of juist een deel lijkt te missen, lijken mij niet leuker te maken. En, aangezien het hier blijkbaar een Amerikaans onderzoek betreft, is men in de USA ook niet generaties lang anders hierin 'opgevoed' en gecondiitioneerd dan wij? Dat zijn zaken die ik niet uit dit artikel teruglees.

Met vriendelijke groet,
Hans van den Bergh
Avatar

Herman

(27 februari 2009, 9:57)
De hierboven genoemde beeld-in-beeld aankondigingen hebben ons doen besluiten geen films meer live te kijken op deze zenders. Er zijn vele bronnen beschikbaar om te zien wat er straks/morgen/of volgende week op de buis komt. Een mooi filmscene met een Knight-Rider aankondiging bovenin verpest de sfeer volledig.
Avatar

Alex

(27 februari 2009, 13:17)
Mee eens, die beeld-in-beeld zooi is wel het meest irritante dat er is! Zit je lekker 24 te kijken, springt er een levensgrote Gerard Joling plots naast Jack Bauer. Hoezo ongewenste opdringerigheid? Anyway... leuk zo'n Amerikaans onderzoekje en komt mooi uit voor dhr. v. Niekerk, maar waarom houden die mensen nooit rekening met een groot cultuur-verschil tussen NL en USA? Dan vindt ik product placement nog meer acceptabel. ;-)
Avatar

Pierre Spaninks

(28 februari 2009, 7:11)
Ervaart de kijker televisieprogramma's als aantrekkelijker wanneer ze worden onderbroken voor reclame, of wordt er vaker reclame gemaakt in programma's die door de kijker als aantrekkelijk worden ervaren? Psychologisch snap ik het eerste niet, economisch het tweede wel. Dus hou ik het voorlopig maar daar op. Jammer dat het onderzoek zo oppervlakkig is samengevat.
Avatar

Juliette

(2 maart 2009, 12:16)
Ik hoop niet dat Nederlandse zenders dit onderzoek gaan gebruiken. Naar mijn idee kijken we in Nederland heel anders tv en willen we het liefste geen onderbrekingen.
Avatar

M. Zwiers

(3 juni 2009, 13:55)
Een typisch geval van iets wat krom is recht praten. Onzin dus. Non -spot wekt de minste irritatie op, spot veruit heet meeste. Pure mazzel maar het is maar goed dat dit onderzoek dit keer niet de onze belastingcentjes is betaald.

Gerelateerde items Reclame Waardering Leuker