door Floor Bakhuys Roozeboom, redactie | 10 december 2013, 14:39 in Merk , Social
Stichting Reclamecode Code Social Media Marketing Ddma

Reclamecode Social Media aangenomen

De Reclamecode Social Media is aangenomen door de Stichting Reclame Code. De bijzondere code wordt per 1 januari 2014 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code.

Het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar de kogel is dan toch door de kerk: de Reclamecode Social Media zal vanaf het nieuwe jaar als bijzondere code worden opgenomen in de Nederlandse Reclame Code.

De code moet het bedrijfsleven handvatten geven bij het ontwikkelen van campagnes waarbij gebruik wordt gemaakt van sociale media als Facebook en Twitter. Reclame via sociale media is toegestaan, maar de bijzondere code verplicht adverteerders hier in de toekomst altijd duidelijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon toe te voegen aan berichten.

De afgelopen maanden was er nogal wat discussie over de noodzaak van een speciale Code Social Media, zoals in de Update-rubriek in de huidige Adformatie te lezen is. Zo stelde de Vereniging van Reclamerecht (VvRr) na een eigen onderzoek dat een speciale code niet nodig zou zijn, omdat in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code al is opgenomen dat reclame duidelijk herkenbaar moet zijn.

De DDMA – de initiële initiatiefnemer van de Code Social Media Marketing, zette destijds echter al vraagtekens bij deze conclusie: ‘Voor juristen zijn de regels misschien gesneden koek, maar de consument en onze marketeers weten vaak niet wat dit concreet voor hen betekent,’ aldus directeur Diana Janssen.

Ook Prisca Ancion-Kors, directeur van de Stichting Reclame Code Nederland, benadrukte tegen Adformatie het belang van een bijzondere code om betere zelfregulering vanuit de branche mogelijk te maken: ‘ De VvRr heeft met een zuiver juridisch ook naar de code gekeken, terwijl deze code niet voor juristen bedoeld is, maar voor marketeers in het veld. De behoefte aan duidelijkheid bij de inzet van sociale media wordt branchebreed gedeeld.’

Bij de uiteindelijke totstandkoming van de nieuwe regels zijn dan ook verschillende stakeholders zoals brancheverenigingen BvA en Thuiswinkel.org betrokken geweest.

De regels in de bijzondere code zijn er vooral op gericht om misleiding tegen te gaan. Dit betekent bijvoorbeeld dat wanneer een consument of BN’er een vergoeding krijgt (in de vorm van geld of in natura) om een product te beoordelen, hij of zij dit moet melden. Ook schrijft de nieuwe code voor dat adverteerders uitingen op eigen sociale media niet zodanig mogen wijzigen dat er een misleidend beeld ontstaat, bijvoorbeeld door alle negatieve reviews te verwijderen.

 

 

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Stichting Reclamecode Code Social Media Marketing Ddma