Recma: GroupM bouwt voorsprong uit

Met 1.528 miljoen aan netto overall billings in 2011 neemt GroupM weer meer afstand van de concurrentie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van Recma, het Parijse onderzoeksbureau dat de Mediabureau-industrie wereldwijd monitort. De labels van GroupM in Nederland, Mindshare (640 miljoen), Mec (438 miljoen), Mediacom (390 miljoen), Maxus (35 miljoen) en Media:basics (25 miljoen) waren volgens Recma in 2011 samen goed voor 1.528 miljoen euro netto omzet. was dat nog 1.388 miljoen, een stijging dus van 10 procent. Het marktaandeel werd daarmee wederom vergroot. In 2010 groeide dat van 34 naar 36 procent, in 2011 noteert Recma een marktaandeel van 37,8 procent. Vooral de drie grotere labels van GroupM deden het goed. Mec groeide met 40 miljoen (10 pct), Mindshare met 47 miljoen (8 pct) en de runner up in de strijd om de titel van Mediabureau van het Jaar, Mediacom, zelfs met 48 miljoen (14 pct).

, UM, groeide volgens Recma in 2011 met 8 procent, van 284 naar 307 miljoen euro (+23 miljoen). Dat is relatief iets minder dan de groep waar UM deel van uitmaakt. Mediabrands als geheel groeide afgerond met 12 procent en noteerde een omzet van 716 miljoen. Sterkste groeier in de groep was Initiative met een plus van maar liefst 18 procent: van 259 miljoen naar 306 miljoen (+47 miljoen). Het marktaandeel van Mediabrands in 2011 is 17,7 procent. Hierin is de inkoop voor Mediaxplain en Mediabalance – die ook wordt verzorgd door Magna Global, het inkoopbureau van Mediabrands – niet meegenomen.

, net als in 2010 op de derde plek, realiseerde in 2011 een marktaandeel van 16,3 procent. De groep blijft min of meer gelijk ondanks het feit dat Carat (+11 pct) en Vizeum (+17 pct) een stevige groei doormaakten. Het verlies van (-54 miljoen, -20 pct) doet de groep uitkomen op 658 miljoen.

De enige groep die op (fors) verlies stond in 2011, is Omnicom. Dat is dan ook van de vierde plaats verdreven door Vivaki met een netto omzet van 426 miljoen, goed voor een marktaandeel van 10,5 pct. De labels Starcom (+20 pct) en Zenithoptimedia (+1 pct) groeiden samen met 6 procent.

Omnicom maakt in de rapportage van Recma een duik van 10 procent, van 467 naar 422 miljoen. Dat is een omzetmin van 45 miljoen. Die valt volledig toe te rekenen aan de ontwikkelingen bij OMD. Dat ging in omzet terug van 391 naar 328 miljoen, min 63 miljoen, -16 procent. Phd maakt het verlies nog enigszins goed met een spectaculaire relatieve groei van 50 procent (+18 miljoen).

MPG, het bureau onder de vlag van Havas Media realiseerde in 2011 een groei van 15 procent, zo rapporteert Recma. Het zette 25 miljoen euro meer om dan in het jaar ervoor en noteerde een netto omzet van 192 miljoen.

Zowel de bureaus onder de WPP-vlag (+8,5 pct), Mediabrands (+10,5 pct) als Vivaki (+20,2 pct) groeiden in 2011 in personeel. Krimp was er bij Aegis Media (-8,9 pct) en Omnicom (-4,3 pct).

Vizeum – toch bij lange na niet het grootste bureau – laat de de hoogste omzet per fte zien: 7 miljoen euro. Daarna volgen Mindshare en Mediacom met 6,2 miljoen euro per fte. Van de grotere bureaus presteert OMD wat dat betreft ver onder het gemiddelde: 2,6 miljoen per fte.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie