‘Retailmarketeer moet meer innoveren’

Gebrek aan innovatie is de grootste bedreiging voor de retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van Snakeware, bureau voor digitale media, uitgevoerd in samenwerking met Adformatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Foto: &;digital concept store&; van Argos in Londen

Andere bedreigingen zijn leegstand in winkelstraten, toenemende concurrentie op prijs en buitenlandse spelers als Alibaba en Amazon. De grootste kansen liggen in beleving, omnichannel en scherpere klantfocus.

Uit het onderzoek van Snakeware komt naar voren dat de digitale transformatie alle vitale bedrijfsonderdelen van retailorganisaties raakt, maar de marketingfunctie het meest. Volgend jaar zal die aandacht overigens verschuiven naar de inkoopfunctie, verwacht 44% van de ondervraagde retailmarketeers.

Maar ook de logistieke functie ontkomt niet aan de invloed van de digitaliseringstrend. Retailorganisaties moeten dus een ‘meerfrontenoorlog’ voeren.

Gefaseerde integratie online en offline

De meeste retailmarkteers zetten nu de eerste stappen naar een hybride model voor online en offline verkoop. Bij 30% gaan online en offline inmiddels redelijk gelijk op en bij zo’n 20% is zelfs sprake van volledige integratie. Bij slechts 16% zijn online en offline nog volledig gescheiden.

Snelle groei online omzet

De online omzet is nog bescheiden en ligt bij 46%  van de respondenten tussen de 0 en 10% van de totale omzet. Dat aandeel zal echter snel groeien. Ruim een kwart van de retailmarketeers (28%) verwacht dat het aandeel van de verkoop via internet volgend jaar tussen 11 en de 30% ligt, 15% denkt tussen de 31 en 50% en 10% zelfs tussen de 51 tot 75%.

Mobile marketing meest toegepast

Mobile marketing is de meest ingezette technologische innovatie (56%), gevolgd door  instore promotion van online shopping (44%, waarbij 30% shopping apps heeft) en  datagebruik voor targeting en narowcasting (37% en 35%).

Mobiel betalen lijkt voor een doorbraak te staan: 33% wil dat de komende twee jaar invoeren. Innovaties die het minst worden toegepast zijn pick-up points voor online bestellingen (20%), intelligente schapsystemen (12%) en beacons (18%).

Het volledige artikel staat in Adformatie 10 (15 mei 2015). Klik hier om de te downloaden.

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie