Merk & Strategie

Deze exclusieve content is met je gedeeld door Marna van Hal

Retailmarketeers moeten nog wennen aan omnichannel-aanpak

Redactie | 2 april 2016, 10:00

Nog niet de helft van retailmarketeers heeft een omnichannel-strategie, blijkt uit onderzoek.

Tekst: Marike van Zanten

Retailers zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden om de bedreigingen van internet om te zetten in kansen. ‘Omnichannel’ is daarbij een sleutelwoord. Maar dat is nog niet overal doorgedrongen, blijkt uit onderzoek van Adformatie, in samenwerking met Snakeware, bureau voor digitale media.

Van de 200 ondervraagde retailmarketeers heeft bijna veertig procent (37,4) al een omnichannelstrategie geformuleerd en wil een even groot deel (38,1%) dat de komende twaalf maanden gaan doen. Een minderheid van 22,3% van de marketeers heeft geen strategie en is dat voorlopig ook niet van plan.

Onscherp beeld van de consument

Voor een omnichannelstrategie is inzicht in de customer journey een must: bijna de helft van de marketeers (47,7%) zegt zicht te hebben op het online- en offlinetraject dat de klant aflegt op weg naar de aankoopbeslissing. Nog eens een derde (34%) wil dat inzicht de komende twaalf maanden verkrijgen en het beeld van het consumentengedrag aanscherpen. 

Nu is dat beeld vaak nog behoorlijk onscherp. Het verzamelen en beheren van klantdata reikt meestal nog niet verder dan NAW-gegevens, websitebezoek, omzet per klant en aankoophistorie, zo komt uit het onderzoek naar voren.

Big Data nog niet ten volle benut

Slechts een derde van de marketeers koppelt demografische kenmerken aan de NAW-gegevens (36%), brengt het volledige digitale gedrag van de klant in kaart in plaats van alleen het eigen websitebezoek te registreren (31,5%) en verrijkt de verzamelde gegevens over de aankoophistorie van klanten met data over hun interessegebieden (30,5%). 

Daarnaast houdt nog geen een vijfde van de marketeers (18,8%) de locatie en tijd van digitaal (aankoop)gedrag bij, terwijl deze data belangrijk zijn voor het signaleren van consumentenpatronen en het real-time inspelen op het gedrag van de klant.

Retailmarketeers hebben dus nog een lange weg te gaan in het benutten van het volledige potentieel van Big Data. 

Andere opvallende uitkomsten:

* Ruim een derde van de marketeers heeft alle kanalen nu al volledig geïntegreerd, de rest wil dat dit jaar doen. 

* Bijna 40 procent past de campagnes aan op individuele behoeften, device en locatie van de consument. 

* Een kwart van de marketeers zet retargeting in. Ruim 40 procent doet dat niet.

Het volledige artikel met alle resultaten van het onderzoek staat in Adformatie #5.

Klik hier voor de whitepaper.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Paul van der Veer

(4 april 2016, 12:55)
http://www.colouringmedia.nl

Beste Marike,

Ik vraag me bij dit onderzoek wel af of het ook echt representatief is voor retailmarketeers in NL, gezien de oververtegenwoordiging van communicatieadvies bedrijven in het onderzoek. Kan je meer duiding geven aan de opbouw van de steekproef onder de retailers?
Groet
Paul

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Retail Omnichannel

Meer in channel Merk & Strategie
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs