Rondvraag: gaat dit 'm worden voor KPN?

KPN is lang zoekende geweest naar een nieuw concept. Heeft het iets te pakken met 'Voel je vrij'?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De eerste campagne die N=5 voor KPN maakt staat in het teken van een positief post-crisis geluid. (Zie uitgebreider bericht .) KPN is lang zoekende geweest naar een nieuwe toon, naar een nieuw concept, iets dat niet sleets raakt in een paar maanden tijd. Heeft KPN iets te pakken met &;Voel je vrij&;? Was dit dé strategische zet die gezet moest worden? En wat vinden &;we&; van de executie? Adformatie vroeg het een aantal kopstukken uit het vak.

Lode Schaeffer, creatief directeur en eigenaar van Indie
‘Voel je vrij, beetje generieke claim voor een telecombedrijf . Een vertaling van Power to You. A New Dawn is daarentegen wel een heel grote belofte. Knap vertaald in muziek in een A-merk film met verschillende wereldmuzikanten. Maar daar blijft het voorlopig bij. Want haal die muzikanten weg en je ziet aan print wat er overblijft: een voorlopig loze belofte. Ben benieuwd hoe KPN die belofte in de toekomst waar gaat maken. Want met alleen met het aanbieden van 4G ben je nog geen New Dawn.’

Jur Baart, eigenaar Fitzroy
&;Allereerst respect voor N=5, want de vergaderzaal zal vaak bezet zijn geweest voor reviews met de marketeers van KPN. De commercial voelt als een warm bad; wie wil zich niet vrij voelen? Maar ik ben van mening dat marktleiders in een overvolle markt, meer een challenger-mentaliteit moeten aanmeten. Een KPN die heel Nederland wil veroveren met haar 4G. Dat veroveren mis ik. Stap ik over: neen. Het lijkt nu meer de  van Ziggo. Maar dan wel beter uitgevoerd.&

Olaf Arkauer, strategy director bij Etcetera
‘KPN kiest voor de veilige moodclip. Het past wel bij een marktleider, maar het is behoorlijk inwisselbaar. Inspelen op de tijdsgeest met een post-crisis geluid zijn ze wat mij betreft niet in geslaagd. Al die mensen die zitten te staren naar hun telefoon, daar word ik vooral treurig van. Lekker liedje, mooie beelden. Maar ik geloof het niet. Je voelt je vrij, .

Jan Bennink, Columnist & Campagnemaker
‘Wat een ongelooflijke Ziggodome commercial heeft N=5 voor KPN gemaakt. KPN heeft toch niet betaald voor dit concept hoop ik? Over de pay-off: ik wil me niet vrij “voelen”, ik wil vrij “zijn”, ongemonitord door het leven gaan. Je weet wel dat ouderwetse xs4all gevoel. Dat KPN in zaken gaat met Silent Circle en wellicht de Blackphone gaat verkopen is een lichtpunt. Dat is echte vrijheid. Niet een bedrieglijk gevoel van vrijheid.’

Paul Stamsnijder, partner bij Reputatiegroep
‘C’est le ton qui fait la musique. Ik denk dat KPN een gevoelige snaar raakt met deze campagne. Positief vanuit twee perspectieven: ten eerste is ‘Voel je vrij’ optimistisch, en dat past in de tijdgeest. Veel mensen zijn crisismoe, er is behoefte aan vooruitgang. En ten tweede doet KPN een emotionele oproep, en dat is sterk om tegenwicht te bieden aan het algehele beeld van KPN – een merk toch meer met ratio en techniek wordt geassocieerd dan met gevoel, menselijkheid en vrijheid. Overigens een klassieke beweging, die vaker zichtbaar is geweest bij marktleiders die zichzelf vernieuwden: neem voorbeelden als IBM enPhilips. ‘Voel je vrij’ gaat KPN veel goeds brengen.’

Bas Velthuis, strategy director bij Publicis
&;Voel je vrij in verbondenheid&; is een mooi inzicht. Er zit spanning in en doet denken aan het oude Postbankgevoel. Qua sympathie zal het zeker goed zijn werk doen; een echte feelgood campagne. De uitdaging lijkt me wel hoe de merkgedachte verder vorm krijgt.&;

Sander Appel, creative director bij Basket Builders
‘Ja. Hiermee laat KPN op een fijne en mooie manier zien welke rol ze in het leven van hun klanten spelen zonder zich al te zeer op de borst te rammen. Begint in de buurt te komen van de kwaliteit die we bij grote adverteerders in het buitenland zien. Het moet nog evolueren, het moet nog vloeiender, de kwaliteit moet nog verder omhoog, maar de basis ligt er. Dit heeft KPN nodig. Well done, N=5.’

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie