Premium

RTL scoort beter in november

De kijktijd daalde deze maand met 8 procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de maand november was de gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar over de gehele dag genomen 167 minuten. Dit is 8% lager ten opzichte van november 2014. Van het totaal werd 9% uitgesteld bekeken. Tussen 18:00 en 24:00 was het marktaandeel van RTL met 36,0% ruim 1%-punt hoger dan in november 2014. De marktaandelen van NPO (22,3%), SBS (21,4%) en BrandDeli (8,7%) waren een fractie lager dan vorig jaar november.

Dat blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek en GroupM. 

Deze maand deed RTL het in de avond beter dan vorig jaar en met name op de donderdag en de vrijdag. Chantal Blijft Slapen en The Voice op RTL4 en Expeditie Robinson op RTL5 bleven publiekstrekkers. Als het gevolg van de dalende kijktijd, was het aantal kijkers van The Voice in november weliswaar lager in vergelijking met vorig jaar, maar het marktaandeel lag hoger.

Ondanks dat SBS met de Champions League-uitzendingen veel mannelijke kijkers trok, wist RTL7 met James Bond-films goed het hoofd te bieden in hetzelfde tijdvak. Het merendeel van de Bond-films scoorde boven het zendergemiddelde. De lichte daling bij de NPO ten opzichte van vorig jaar november kwam door het lagere zenderaandeel van NPO3, omdat er geen Champions Leaguewedstrijden meer worden uitgezonden op de zender.

Door kijkcijferkanonnen op NPO1 zoals Studio Sport Eredivisie, Radar, en De Reünie blijft de performance van de zendergroep in november redelijk stabiel. SBS had geen succes met de nieuwe talentenshow Mindmasters Live (SBS6). Het programma werd na 2 uitzendingen van de buis gehaald wegens tegenvallende kijkcijfers. Daarentegen wist SBS op de woensdagavond met PSV-Wolfsburg en Manchester United-PSV op SBS6 respectievelijk 1,9 miljoen en bijna 2 miljoen kijkers (6+) te boeien.

Maandagavond deed drama het ook goed op SBS6. Op de laatste zondag van november ging SBS6 redelijk goed van start met 746.000 kijkers (6+) die afstemden op Graf Zonder Naam.

Ziggo
Ziggo is in november, in samenwerking met Sport1, Ziggo Sport gestart. Deze zender, gratis voor Ziggo-abonnees, heeft met de ‘El Clásico’-voetbalwedstrijd op 21 november 2015 408.000 kijkers (6+) weten te trekken. Dit aantal was binnen die doelgroep goed voor een programma-aandeel van 7,7%. In het tijdvak 18.00-24.00 wist Ziggo Sport die zaterdag binnen de doelgroep 20-49 een zenderaandeel van 2,8% te behalen, waarmee het onder meer RTL7 (2,5%), NPO2 (2,1%) en Fox Sports1 Eredivisie (1,8%) achter zich liet.

Uitgesteld kijken
In november werd door de doelgroep 20-49 jaar &;s avonds bijna 12% uitgesteld gekeken. De aflevering van 6 november van Flikken Maastricht (NPO1) trok 344.000 uitgestelde kijkers. De aflevering van Overspel (NPO1) op 5 november werd voor het overgrote gedeelte van het totale aantal kijkers (54%) uitgesteld bekeken. De Expeditie Robinson-uitzending op dezelfde avond was met 268.000 kijkers het meest bekeken non-fictieprogramma.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie