Ruben Cusell: ‘Verhalen vertellen met film, ik ben ervoor gevallen’

​Creatief strateeg verruilt Het PR Bureau voor Wefilm

​Creatief strateeg Ruben Cusell verlaat na ruim 7 jaar Het PR Bureau, waar hij als creatief verantwoordelijk was voor het creatieve team en als creatief strateeg campagnes ontwikkelde voor onder meer Vodafone, FrieslandCampina en AXE. Cusell gaat naar Wefilm, waar hij de nieuwe ontwikkelingsafdeling gaat leiden en toetreedt tot het managementteam.

Van de PR naar film. Hoe is het zo gekomen?
​‘Ik heb me de afgelopen twee jaar veel beziggehouden met het maken van films, en kreeg veel energie van die campagnes. Het is een prachtige manier van verhalen vertellen. Daar ben ik voor gevallen.’

Waarom Wefilm?
​‘Ik ben Wefilm bij verschillende projecten tegengekomen, onder meer voor Vodafone, dat zowel bij Wefilm als Het PR Bureau klant is. Ik vind hun werk erg bijzonder, ze maken spraakmakende films voor merken die mensen willen zien en delen, en dus flink verspreid worden. Dat sluit erg aan bij de earned-mediagedachte die ook in de PR zo belangrijk is.’

​Wat ga je er doen? 
​‘Ik word head of development, en daarmee verantwoordelijk voor de ontwikkelingstrajecten van nieuwe producties. Voor een deel overlapt dat met het werk bij Het PR Bureau – het gaat beide over creatieve communicatie en verhalen vertellen – maar nu wel vanuit het echte filmdenken. Dat wordt veel samenwerken en innoveren met merken en bureaus. Wefilm ziet dat het steeds eerder betrokken wordt om mee te denken over het filmconcept. Dat vind ik een goede ontwikkeling. De expertise en kennis ​van het team van regisseurs, concepters en producers voegt veel toe, en zorgt ervoor dat films zo spraakmakend zijn dat mensen ze willen zien en delen.’ 

Beginnen merken de waarde van bewegend beeld nu echt in te zien?
​‘Ja, je merkt dat online film steeds belangrijker wordt. Merken zijn continu op zoek naar nieuwe en opvallende manieren van storytelling, iets wat zich door nieuwe media ook steeds verder ontwikkelt. Wefilm positioneert zich bovenin die markt en probeert het filmvakmanschap om bijzondere verhalen te vertellen die je echt raken. Ik ga overigens niet alleen voor klanten en bureaus aan de slag, maar ga me ook richten op eigen concepten en IP die Wefilm met diverse mediapartners in de markt zet.’

​Ga je de PR missen?
‘Sommige dingen wel, sommige minder. Opdrachtgevers die ondanks een innovatief voorstel voor traditionele PR kiezen; ik zal ze niet missen. Wel mijn collega’s bij Het PR Bureau natuurlijk. Ik heb al afscheid van ze genomen en ze gunnen me deze stap enorm. Dat past bij het visie van het bureau - mensen moeten hun passie achterna gaan. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar dat moet in de praktijk ook nog zo blijken. Dat is gebeurd hoor. Mooi voorbeeld was dat Wefilm was uitgenodigd voor mijn afscheidsborrel. Dus je nodigt de mensen uit aan wie je iemand kwijtraakt. Nou dat vind ik wel heel bijzonder.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie