Sanoma verbetert operationele winst in Nederland door kostenbeheersing

Het inmiddels verkochte SBS had een lagere advertentieomzet.

Dat blijkt uit de resultaten over het tweede kwartaal die Sanoma Group vanochtend bekendmaakte.

In Nederland en België (door Sanoma samengevoegd tot één) verbeterde de winstgevendheid in print en online. Dat was met name een gevolg van kostenbeheersing en 'het stroomlijnen van interne processen'. De operationele winst steeg met 15 procent in het tweede kwartaal, zonder het verkochte SBS, en ging naar 24,6 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode vorig jaar nog 21,4 miljoen. 

Lagere tv-omzet
SBS kende een lagere advertentieomzet, wat een licht lagere omzet voor de tv-tak betekende. Aangepast op de verkoop van SBS daalde de omzet met 1,2 procent. 

Vorige week werd de begin april aangekondigde verkoop van SBS aan Talpa en de overname van Veronica Uitgeverij definitief gesloten. Talpa en Sanoma kwamen tevens overeen dat Sanoma CEO Peter de Mönnink zijn rol als CEO van SBS nog in elk geval nog tot het einde van het jaar voortzet om de commerciële transitie te begeleiden tussen Talpa, SBS en Sanoma. Wat daarna de plannen van Sanoma in Nederland zijn, is nog onbekend. Door het afstoten van SBS wil Sanoma de kosten aanpassen aan een kleinere organisatie. Dat betekende vorige maand nog een reductie van 30 fte.

De Mönnink licht toe: ’Zoals verwacht zijn we qua omzet redelijk stabiel gebleven in het tweede kwartaal en hebben we binnen print en online een goede winstverbetering gerealiseerd. Wij spelen continu in op de uitdagingen in de markt en de aanhoudende, veranderende mediaconsumptie van de consument.‘

Resultaten moederbedrijf Sanoma
De operationele winst van Sanoma Group bleef stabiel op 78,8 miljoen euro (was 78,6 miljoen) aangepast voor de verkoop van SBS. Over het eerste halfjaar steeg de operationele winst met 13 procent (aangepast op verkoop SBS) naar 95,5 miljoen (was 84,9 miljoen). Aan deze stijging droegen Finland, Nederland en België bij.

De verwachtingen voor de resultaten van 2017 zijn ongewijzigd ondanks de iets tegenvallende ontwikkelingen op de advertentiemarkt in Finland. Sanoma verwacht dat de netto omzet van Sanoma Group, aangepast voor structurele veranderingen, inclusief de verkoop van SBS, stabiel is en de operationele EBIT-marge hoger zal zijn dan 10 procent.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie