Premium

SBS groter dan NPO/Ster in juni

Geen WK voetbal scheelt de helft van het marktaandeel voor de publieke omroep.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit cijfers van GroupM en de Stichting Kijkonderzoek in de belangrijkste doelgroep voor adverteerders, 20-49, blijkt dat SBS Broadcasting en BrandDeli de grote groeiers zijn ten opzichte van vorig jaar. Ook in vergelijking met 2013 laten beide zendergroepen groei zien.

SBS Broadcasting komt uit op een gezamenlijk marktaandeel van 23,7 (was 15,3 in juni 2014 en 21,4 in juni 2013). NPO/Ster kwam in juni dit jaar uit op 21,2. Dat was vorig jaar nog 43,5 in dezelfde periode, maar dat was dus te danken aan het WK voetbal in Brazilië. In juni 2013 was het marktaandeel 22,3. Dus ook in vergelijking met twee jaar geleden is er een daling.
Verder is RTL Nederland marktleider, met een flinke groei ten opzichte van vorig jaar en een verlies in vergelijking met twee jaar geleden in juni. BrandDeli blijkt gegroeid ten opzichte van vorig jaar en twee jaar geleden.


Bron grafiek: SKO, doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00

Zenders
RTL4 was in juni marktleider bij de zenders met 17,2 procent. Vorig jaar was dat 13,4 procent. NPO1 daalt van 35,2 (juni 2014) naar een marktaandeel van 10,9 (juni 2015). In 2013 was het aandeel van NPO1 in juni 11,9 procent.
SBS6 had vorige maand een aandeel van 9,6. Dat was vorig jaar 7,0 en in 2013 eveneens 9,6.

Best bekeken
Het best bekeken programma in juni was de kwalificatiewedstrijd Letland-Nederland (NPO3) met 899.000 kijkers. Opvallend is dat in de top-15 geen enkel NPO1 programma staat.
Het best uitgesteld gekeken was de serie The Blacklist (RTL4).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie