Schrijfster Venz-hit eist geld van Heinz

Susanne van Nierop, redactie | 12 december 2012, 7:56

De schrijfster van het liedje 'Het hagelt, het hagelt, grote korrels Venz' eist geld van Heinz.

Dit meldt NRC Handelsblad. Marijke Philips schreef in 1968 de compositie voor het liedje. Toen Heinz twee jaar geleden besloot het nummer weer te gaan gebruiken, wilde Philips meer geld.

Voor de rechter moest zij haar auteursrecht aantonen, omdat de rechten aan Joop Stokkermans werden toegeschreven. Toen zij dit kon aantonen, bood Heinz haar 2000 euro. Te weinig volgens advocaat Arnout Groen. Zo krijgt Blondie bijvoorbeeld 20.000 euro voor een nummer onder de Heinz Ketchup-commercial.
Philips eist minstens hetzelfde bedrag.

De uitspraak volgt later deze maand.

De oude en de nieuwe Venz-commercials:

Over de auteur

Reacties op dit artikel (9)

Comment author avatar
Avatar

Bert

(12 december 2012, 8:35)
Hup Venz, gewoon betalen. 1. De waarde die deze tune voor Venz vertegenwoordigt is vele malen groter dan 20.000 euro. Heb eens wat respect voor een van de grondleggers van jullie merk. 2. Deze berichtgeving is erg slecht voor het zo sympathieke Venz. 3. We hebben het over slechts 20.000 euro, advocaten souperen dat ook zo op.
Avatar

Hans

(12 december 2012, 8:58)
Eist ze nu geld van Heinz of van Venz? Gebruikt Heinz de Venz muziek? ("Het hagelt, het hagelt, volle flessen Heinz"?) Of is Heinz eigenaar van Venz?
Vragen, vragen.
Avatar

Rikje

(12 december 2012, 9:04)
Bert, lijkt het je niet slim om eerst eens te laten uitzoeken of het klopt dat mevrouw Philips de muziek heeft gecomponeerd? Zij was copywriter en er zijn meer mensen die de muziek claimen te hebben gearrangeerd (compositie was een bestaand kinderliedje). Deze mevrouw gaat voorafgaand aan een uitspraak de pers zoeken en helaas hebben veel mensen dan gelijk een mening over een merk terwijl dat merk het misschien wel juist netjes probeert op te lossen.
Avatar

Joost

(12 december 2012, 9:16)
"Zo krijgt Blondie bijvoorbeeld 20.000 euro voor een nummer onder de Heinz Ketchup-commercial...." Tsja, ik denk dat mevrouw Marijke Philips niet helemaal te vergelijken is met megaster Blondie ;-)
Avatar

Bert

(12 december 2012, 9:19)
@rikje: er staat toch echt dat toch echt dat mevr Philips kon aantonen dat de rechten bij haar liggen. Klaarblijkelijk zit jij beter in het proces, dus ik ben benieuwd hoe het echt zit.
Avatar

Rikje

(12 december 2012, 9:34)
@Bert. Als het al zo blijkt te zijn (wat ik niet geloof, maar dat doet niet ter zake) dat zij de (gedeelde) rechten heeft op de compositie, dan heeft zij alsnog zelf verzaakt deze rechten te regelen en had Heinz dit nooit kunnen weten. Zij laten dit nu bepalen door een rechter en dat lijkt me juist gezien er meer partijen zijn die claimen. Voor opdrachtmuziek (dus niet reeds bestaande muziek zoals Blondie) worden overigens geen bedragen als 20k voor gebruik betaald dus het vergelijk van haar met bestaande muziek is sowieso niet echt reeel. We zullen zien. Groet.
Avatar

Marco

(22 december 2012, 10:37)
19 woorden, op een bestaand deuntje, 1968, werkend bij een reclamebureau dat destijds keurig is betaald door Venz.

Ja sorry hoor, maar waar heeft dat mens het over?

Gerelateerde items Venz Heinz Marijke Philips.