Premium

Shane Smith (Vice) verwelkomt Snapchat als 'derde macht' #Dmexco

'Jongere generaties zijn wel geïnteresseerd in nieuws, maar het moet in de juiste vorm worden gebracht.'

Die boodschap kwam vanmorgen van Shane Smith, de topman van Vice Media. In een genoeglijk onderonsje met WPP-baas èn Vice Media-aandeelhouder Sir Martin Sorrell, liet hij op  zijn licht schijnen over ontwikkelingen in de traditionele en digitale media. Beide werelden staan voor ingrijpende veranderen. Schaalvergroting en consolidatie zijn daarbij de gemene delers.

Kijkje in de mediawereld

De confrontatie van de twee leverde niet alleen een interessant visueel contrast (Sorrell in keurig pak, Smith in korte broek, zodat de tattoo op zijn linkerkuit duidelijk zichtbaar was) maar gaf de toeschouwerd ook een interessant inkijkje in de in de mediawereld. Vice heeft de jongeren achter zich weten te scharen, iets wat de traditonele mediapartijen niet voor elkaar krijgen. Die drommen nu om het wonderkind heen om het kunstje af te kijken.

Sceptisch

Naast  WPP – dat een belang heeft van 8,4% - zijn mediagrootmachten Disney, Fox en Time Warner alle aandeelhouders van Vice. Wat die grootmachten in Vice zien, werd wel duidelijk door de vraagstelling van Sorrell, die eerlijk toegaf dat hij aanvankelijk uiterst sceptisch stond tegenover het Vice-concept.

Houding

Zijn houding veranderde toen hij tijdens een feest een topman van Intel vroeg naar zijn mening over Intels samenwerking met Vice in . Hij had naar eigen zeggen een relativerend antwoord verwacht, maar kreeg een overtuigend statement: ‘Ze hebben de houding van jongeren ten aanzien van Intel totaal veranderd.’

&;Millenials zijn wel geïnteresseerd&;

Inzicht in de belevingswereld van jongeren is waar het volgens Smith aan ontbreekt bij conventionele mediapartijen. ‘Of het nu gaat om The New York Times, BBC of The Guardian, ze begripen nog steeds niet goed hoe ze de millennials aan zich moeten binden. Het idee heerst dat millennials niet geïnteresseerd zijn in nieuws. Wij tonen aan dat dat niet klopt. Millennials zijn wel geïnteresseerd, het gaat alleen om de manier waarop je het presenteeert.&;

Apple wil Time Warner en Netflix

Voor de huidige media, zowel televisie als online, schetste Smith een ronduit somber toekomstperspectief. Van de vijf grote mediaconcern zullen er uiteindelijk slechts twee overblijven. Hij voorspelt een groot aantal overnames en fusies, met name in de Amerikaanse tv-wereld. Zo zou Apple Time Warner willen kopen, en Netflix.

Adblockers zijn bom

Ook in de online wereld vallen klappen. Volgens Smith verdwijnt op termijn een derde van de online nieuwsmedia. De oorzaak: de veranderende advertentiemarkt. Het traditionele verdienmodel van veel media valt weg. De commercial van 30 seconden zal verdwijnen en adblockers zijn een bom onder de reclame op internet.

Zorgelijk

Ronduit zorgelijk vindt hij de dominantie van Facebook en Google/Youtube. Hier vond hij Sorrell aan zijn zijde, die zich al vaker heeft laten kennen als kritisch volger van deze digitale grootmachten die, hoewel ze geen content produceren, driekwart van de online advertentiebestedingen naar zich toe weten te trekken.

Derde macht

Om niet afhankelijk te zijn van Google en Facebook is het volgens Smith noodzakelijk voor Vice om eigen platforms te onderhouden. Op de vraag van Sorrell of de markt gebaat zou zijn bij de komst van ‘een derde macht’ in de vorm van Snapchat, antwoordde hij: ‘Juist omdat de markt behoefte heeft aan een derde macht, krijgt Snapchat zoveel steun van adverteerders.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie