Premium

Social influencers in 3 vragen, Jojanneke van den Bosch

Wie zijn de 'social influencers' en wat kun je van ze leren? Tweede in een serie, Jojanneke van den Bosch.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eigenaar van Eos Online Communicatie en adviseur online communicatie. Van den Bosch helpt organisaties effectiever online communiceren. Als heeft ze 13.500 volgers.

1. Wat is het belangrijkste dat je je volgers wilt meegeven?
‘De kern van mijn tweets en online posts is een weerspiegeling van hoe ik de wereld zie en met name wat ik in de wereld wíl zien. Iedereen die online communiceert, is in feite een content curator. Je deelt met de wereld wat je opvalt, wat je de moeite waard vindt, waarover je je opwindt of wat je raakt. En dat bindt mensen, zoals dat ook in het echte leven zo is. Ik deel veel kennis over mijn vakgebied, maar ik schuw geen persoonlijke posts. Over mijn initiatief WeesWijzer.nu bijvoorbeeld en mijn autobiografische boek over hoe ik als weeskind ben opgegroeid. Ik ben daar met hart en ziel openhartig in. Omdat ik werkelijk geloof dat mensen er iets aan hebben.En dat met name voor een betere toekomst voor jongeren die vandaag zonder ouders opgroeien. Dus: ik deel wat me raakt en wat een deel van mij is. Of dat nu zakelijk of privé is. Als het succesvol is, maar ook als het even tegenzit. Het is wat het is, en dat laat ik zien.&;

2. Wat is jouw les voor communicatiemensen?
&;Ik hoop mijn cursisten in de Social E-Learning Leergang Online Communicatie & Social Media (LeergangOnlineStrategie.nl) in eerste instantie deze dingen mee te geven:
1. Het gaat niet om de online en social tools: het gaat om wat jij werkelijk wilt bereiken en hoe jij die tools kunt inzetten om je wensen te realiseren. Ontwikkel een echte online visie. Daarmee kom je echt veel verder.
2. Verplaats je in de belevingswereld van je doelgroepen. Duik in de zaken die hen bezighouden en kijk hoe jij als organisatie, professional, adviseur of contentmanager hen echt van dienst kan zijn. Dat geldt wat mij betreft voor alle branches. Of je nu bij de overheid werkt, bij een bank, een non-profitbedrijf of een burgerinitiatief. Dienstbaarheid is een groot goed. Dan kun je er maar het best iets écht nuttigs mee doen. Bovendien bereik je er dan in the socials het meest mee.
3. Hashtags aren&;t just about trending topics. They&;re about binding people. Met andere woorden: het gaat er niet om dat je continu het meest gelezen bent. Het gaat erom dat je iets échts kunt bereiken met sociale media. Niet alleen communiceren om het communiceren.
En de rest van mijn lessen leren mijn cursisten bij . Dat is overigens al 4 jaar de enige social e-learning leergang over online strategie. Stiekem ben ik daar best trots op!&;

3. Welke &;social pr-goeroe&; volg je zelf en waarom?
&;In Nederland volg ik Renata Verloop met plezier en interesse. Zij heeft verstand van zaken en kent de het communicatieveld in de overheid als geen ander. Mijn werkveld is puur business-to-business, maar in Renata vind ik een echte sparring partner. Verder volg ik met plezier Amy Porterfield. Zij richt zich met name op Facebook (dus niet algemene online strategie), maar desondanks vind ik het heel aansprekend hoe zij haar doelgroep benadert en haar branding verzorgt.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie