Creatie & Campagnes

Sonos waarschuwt voor ‘nieuwe ziekte’

Claartje Vogel, redactie | 16 februari 2017, 12:05

Het elektronicabedrijf presenteert een post-apocalyptische merkcampagne

Speakermaker Sonos wil muziek terugbrengen in de huiskamer met de campagne ‘Wake up the silent home’. In de nieuwe commercial kijkt de hoofdpersoon naar binnen bij verschillende huishoudens. Zij ziet dat bijna niemand muziek luistert.

Sonos 2017 TV Commercial - Wake Up The Silent Home

‘Dit klopt niet. Het was niet altijd zo. Nee, dit is een nieuwe ziekte. Iedereen is samen, helemaal alleen. Stilte. Wil je weten hoe je het oplost?’

Commercial

De eerste minuut is de video donker en je hoort een onheilspellende toon. De video doet denken aan een post-apocalyptische speelfilm. Dan gooit de hoofdpersoon een speaker van Sonos door het raam. De onheilspellende toon stopt, er speelt muziek en de reclame wordt kleurrijker. De ellende is voorbij.

Van humor naar drama

De ‘donkere’ video is heel anders dan vorige Sonos-commercials. In 2016 draaide het om humor. Onder de titel ‘You’re better than this’ nam het bedrijf de absurde muziekluistergewoontes van mensen op de hak. Deze internationale merkcampagne kwam van 72andsunny. Volgens marketingdirecteur Joy Howard van Sonos was het ‘de beste campagne ooit voor het merk’ (bron: ).

Sonos commercial 2016 with Paul Rudd and Rashida Jones: Rushify

Onderzoek

Dit jaar wilde het merk een meer serieuze boodschap brengen. Anomaly New York maakte de video (in diverse landen op tv, in Nederland in de bioscoop en online) en Sonos publiceerde .

Huishoudens zijn een stuk gelukkiger als er muziek door de boxen galmt, blijkt uit de studie van het merk. Tegelijkertijd blijkt dat 67 procent van de gezinnen thuis geen muziek afspeelt. Het bedrijf sprak met experts op het gebied van psychologie, media, design en architectuur én met negenduizend gezinnen. Daaruit bleek dat er verschillende redenen zijn waarom mensen niet samen naar muziek luisteren: een drukke agenda, geen goede balans tussen vrije tijd en gezin en steeds meer mensen (44%) luisteren meestal individueel naar muziek.

Credits:

Bureau: Anomaly
Talent: Seraphina White (lead girl)
Production Co.: Radical Media
Director: Derek Cianfrance
Executive Producer(s): Gregg Carlesimo
Editor: Biff Butler @ Rock Paper Scissors
Post Producer: Lisa Barnable
Music track:  Thin Lizzy - Jailbreak
Mix Sound Company:  Heard City  

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (2)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Sonos Campagne Reclame

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs