SponsorRing voor Samsung, WE Fashion en Van Lanschot

Ook Boskalis, Amsterdam City Swim en dance4life vallen in de prijzen.

KPN
KPN, die Jumbo als sponsor van het jaar 2015 opvolgt, won de SponsorRing voor drie inzendingen: KPN Schaatsvriendendag 2016, Zilverlijn KPN Mooiste Contactfonds en Nationaal Ouderenfonds en voor de partnership met het tv-programma Dance, Dance, Dance. De inzendingen zijn overigens niet bekroond, maar de eretitel is volgens procedure, namelijk meeste punten behaald, toegekend op basis van deze drie nominaties.

Bestuurslid Jan Paul de Wildt namens het bestuur: ‘Hoewel geen van de drie nominaties konden worden omgezet in een SponsorRing, viel KPN toch weer op door zijn brede en dominante aanwezigheid. KPN is immer een onderscheidende sponsor die zich laat gelden op vele gebieden zoals sport, cultuur en maatschappij.’ De hoofdjury van de SponsorRingen, onder voorzitterschap van Jan Willem Brüggenwirth, beoordeelde de door de vijf vakjury’s vastgestelde nominaties op effectiviteit, creativiteit en maatschappelijke impact.

Maatschappij
Boskalis won overtuigend in de categorie Maatschappij met hun campagne The ocean cleanup’s North Sea prototype test. Met dit project heeft volgens de jury Boskalis zeer overtuigend het probleem van de plastic soup benoemd. ‘Boskalis heeft als relatief kleine sponsor het vraagstuk van de plastic vervuiling van de oceaan groot en breed op de maatschappelijke agenda gezet.&;

Sport
Samsung won met de Olympische Spelen VR-campagne met Dorian van Rijsselberghe een SponsorRing in de categorie Sport. ‘Mooie activatie en exercitie met eigen producten van Samsung waardoor het merk in de kernwaarden naar voren komt. Goede doorvertaling van het mondiale IOC-sponsorschap naar het lokale Nederland. Een snelle commerciële actie die efficiënt en authentiek is uitgevoerd,’ aldus het juryrapport.

Entertainment & Events
WE Fashion streek met de eer in de categorie Entertainment & Events en won een SponsorRing met The Voice Kids. Volgens het juryrapport scoort deze case hoog op effectiviteit. ‘Met weinig budget heeft WE Fashion met de deelname aan dit zeer populaire tv-programma een indrukwekkende storetraffic weten te realiseren. Een originele en inhoudelijk sterke case die alle doelstellingen heeft behaald.’

Kunst & Cultuur
Van Lanschot Bankiers won een SponsorRing in de categorie Kunst en Cultuur met de case over het Van Gogh Museum. De jury roemde vooral de activatie ‘die consistent, stijlvol en verfrissend is’ en spreekt de hoop uit dat Van Lanschot Bankiers een lange termijn relatie aangaat met het museum. ‘Het sponsorship is een groeibriljant. Wij zien vooral mogelijkheden om met dit partnerschap de jongeren aan te spreken.&;

Gesponsorde
In de categorie Gesponsorde ging Amsterdam City Swim er met de hoofdprijs ervandoor. De jury roemde vooral de innovaties die aan het concept zijn toegevoegd zoals de Amsterdam Late Night Swim en het verder uitbouwen van de Kidsswim. Uit het juryrapport: ‘Groot respect voor de manier waarop het event in korte tijd is uitgebouwd tot een internationaal evenement met versies in Londen en NY.&;

Smart Budget
Dance4life werd als beste beoordeeld in de nieuwe categorie Smart Budget. Met dance4life Situation Room heeft deze organisatie volgens de jury een heel nieuwe invulling gegeven aan het fenomeen fundraising. Zeven belangrijke sponsoren sloten zich 24 uur op en wisten €500.000 op te halen. ‘Heel klein en charmant, maar uiterst doelmatig. Met de Situation Room heeft dance4life veel impact gecreëerd met extreem weinig budget.’

Sponsorpersonality 2016
Hans Erik Tuijt, global Sponsorship director Heineken International, is door het bestuur van de SponsorRingen uitgeroepen tot Sponsorpersonality van het jaar 2016. ‘Waar anderen nerveus worden, houdt Hans Erik het hoofd koel en maakt hij de beste deal. Hij weet met minder geld dan de concurrentie grote global properties te overtuigen met Heineken in zee te gaan.’ 


Oeuvre awards Philips en Randstad
Dit jaar zijn er twee Oeuvre awards uitgereikt: aan Philips en Randstad. PSV en Philips zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De Wildt: ‘Dit is het schoolvoorbeeld van sponsoring met een lange adem. PSV en sponsor zijn op een heel intensieve manier met elkaar verweven. Ook de erfenis is goed geregeld door aan te blijven als sponsor. Dit sponsorship is uniek in zijn soort en verdient dan ook niets minder dan een oeuvreprijs.’


Twintig jaar lang was Randstad sponsor van het NOC*NSF. Daar komt dit jaar een einde aan. Deze twee decennia hebben volgens het bestuur geresulteerd in een langdurige en uiterst consequent uitgevoerde activatie. De Wildt: ‘Randstad is duurzaam gekoppeld aan de Olympische sport in Nederland. Het schoolvoorbeeld van een sponsorship dat helemaal klopt qua merkcommunicatie en activatie.’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie