Strijd om de beperkte aandacht consument maakt online adverteren fors duurder

Merken hebben de afgelopen twee jaar 47 procent meer uitgegeven aan search advertising.

Dat staat in het Adobe Digital Insights rapport ‘The State of Digital Advertising: Europe’, dat werd gepresenteerd tijdens de eerste dag van Adobe Summit EMEA 2017. 

De groei van online publiek heeft een piek bereikt± het aantal websitebezoeken is in Europa sinds 2014 nominaal met 5 procent gegroeid. De concurrentie wordt groter en dat betekent hogere advertentiekosten en een lagere return on investment.

In 2016 was de prijsstijging van cost-per-click (CPC) bij search advertising 4,5 keer hoger is dan de inflatie in Europa. De kosten zijn toegenomen met 16 procent, terwijl de inflatiestijging 3,5 procent is.

Europese marketeers onder druk
De hogere advertentiekosten zetten het budget van Europese marketeers onder druk. John Watton, Senior Marketing Director, Adobe EMEA: 'Een van de grootste veranderingen in de reclame-industrie is de enorme toename van het aantal digitale kanalen waardoor de advertentiebestedingen ieder jaar weer stijgen. Met deze wildgroei aan kanalen is het belangrijker dan ooit voor adverteerders om nog strategischer te kijken naar hoe zij effectief de stap kunnen zetten naar een digitaal inkoop- en distributieproces dat volledig transparant is en betere resultaten oplevert.'

Daling engagement
Europese consumenten waren in 2016 gemiddeld 8 seconden korter op iedere website die zij bezochten in vergelijking met een jaar eerder (343 seconden in 2016 in vergelijking met 351 in 2015). Deze daling van engagement zorgt er ook voor dat het moeilijker is om nieuwe bezoekers te behouden. Het rapport laat zien dat binnen de Europese retail- en reissector slechts één op de drie nieuwe websitebezoekers terugkomt. Dit lijkt aan te tonen dat als markteers er niet in slagen om bezoekers aan zich te binden, zij er ook niet in slagen om hen tot klant te maken, concludeert men in het rapport.

De engagement rates variëren per land. In Frankrijk, Nederland en Duitsland is de tijd die bezoekers besteden op websites bijvoorbeeld gedaald met 28,44 procent en 8 seconden tussen 2015 en 2016. In het Verenigd Koninkrijk is de engagement van het online publiek relatief hoog met een toename van 31 seconden gedurende dezelfde periode.

Mobiel belangrijkste platform
Ondertussen blijft mobile advertising in Europa groeien. Bijna de helft van alle websitebezoeken in Europa (49 procent in Q1 2017) gaan via de mobiel. Marketeers erkennen het belang ervan. Er is sprake van een significante investering van merken in mobiel in de hele regio en de investering in mobiele advertentiess is gestegen met 19 procent.

Ondanks deze stijging zijn veel marketeers (55 procent in Frankrijk en 76 procent in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland) van mening dat ze in 2016 te weinig hebben geïnvesteerd in smartphone advertenties.

Meer vraag naar personalisatie
Het onderzoek toont ook aan dat marketeers meer moeten doen om consumenten relevante content te bieden. Van de Nederlandse consumenten is 43 procent van mening dat adverteerders er in vergelijking met twee jaar geleden beter in slagen om aansprekende advertenties te bieden.

Europese consumenten hebben een sterke behoefte aan personalisatie van advertenties, zolang dit op een goede manier wordt gedaan. Meer dan de helft (53 procent) van de ondervraagde millennials, in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar, heeft een voorkeur voor content die is afgestemd op persoonlijke interesses en slecht een vijfde (21 procent) geeft aan helemaal geen behoefte te hebben aan personalisatie. Er is nog ruimte voor verbetering, aangezien ongeveer een derde (31 procent) aangeeft dat gepersonaliseerde advertenties geen verbetering zijn in vergelijking met meer generieke advertenties.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie