Marketing Technology

TEDxAmsterdam: Drie inspirerende voorbeelden van 'New Power'

Gastblogger | 7 december 2016, 12:51

Hoe niet alleen technologie, maar vooral ook wij zelf de toekomst kunnen veranderen.

door Marjan Straathof

TEDxAmsterdam stond dit jaar in het teken van ‘New Power’. En met de WebSummit nog vers in het geheugen is dat fijn, want ik was een beetje onrustig na het grootste tech event van Europa. Op de WebSummit zag ik heel veel startups die naarstig op zoek zijn naar geld, partijen die met onze data aan de haal gaan, en mensen met aankomende burn outs doordat de wereld steeds sneller lijkt te draaien.

Gelukkig liet TEDxAmsterdam zien wat technologie ons ook kan brengen. Want technologie is een bouwsteen van ‘New Power’, volgens CNN tot één van de 10 kansen om onze wereld te veranderen. , bekend TED spreker, vertelt hoe ‘Old Power’ gaat over oude structuren, top down management en ontoegankelijkheid. ‘New Power’ staat daar lijnrecht tegenover. Het is benadering die er vanuit uitgaat dat de toekomst van de wereld door ons allemaal gedragen wordt. Zo wordt de wereld niet langer enkel bestuurd door politiek, media en ceo’s, het gaat om ‘power to the people’.

&;New power’ gaat ook over een nieuwe set aan waarden. Geloof in transparantie, informele netwerk structuren en een doe-het-zelf aanpak. In dit verband noemt Jeremy Uber een geweldig voorbeeld van new power (watnt een service die zowel een ritje als het leven van een taxichauffeur een stuk eenvoudiger heeft gemaakt), zij het met oude waarden (vanwege onderbetaalde taxichauffeurs). 

Worden beide (power to the people en nieuwe waarden) goed aangepakt, dan ontstaan er organisaties en initiatieven die ons in staat stellen om zelf invloed uit te oefenen. Drie highlights van de dag die dit bewijzen.

1. Dit netwerk redt mensenlevens

We maken kennis met de ‘White Helmets’ in Syrie; drieduizend Syrische vrijwilligers die te hulp schieten na luchtaanvallen en explosies. Onder hen zijn bakkers, bouwvakkers en kleermakers die ervoor hebben gekozen niet mee te vechten, maar om levens te redden. Een voorbeeld van &;New Power’ omdat waar bestaande structuren falen, nieuwe technologie mensen helpt om elkaar te vinden en activeren. En met succes: naar eigen zeggen hebben de ‘White Helmets’ in drie jaar tijd zo&;n 56 duizend mensen gered.

 

2. Onderzoeksjournalistiek via sociale media

Elliot Higgins, oprichter van Bellingcat, een online netwerk van freelance journalisten en onderzoekers, gebruikt sociale media voor het onderzoek naar zaken als de MH17 of de oorlog in Syrie. Sommigen noemen het Westerse propoganda, anderen zien het als een vooruitstrevende manier van onderzoeksjournalistiek. Zeker is dat dit soort tegengeluiden niet mogelijk zijn zonder nieuwe technologie.

3. AirBnB voor vluchtelingen

"My name is Muhammed, but they call me Refugee". Muhammed en Michel hebben elkaar ontmoet via Take Care BnB, een AirBnB voor vluchtelingen waar inmiddels zo&;n150 gastgezinnen aan meedoen. Het laat zien hoe jij en ik iets kunnen doen met veel meer impact dan geld overmaken naar een gironummer. Met als basis een online platform.

Bovenstaande voorbeelden laten zien hoe niet alleen technologie, maar vooral ook wij zelf de toekomst kunnen veranderen.

TEDxAmsterdam is ook dit keer weer om mij heen blijven hangen. Nu alleen nog even bedenken wat ik ga ‘doen&;.

Marjan Straathof is Head of PR & Marketing bij Dept.

 

P.S. &;Some call it the future of music&;. Dus mocht je nog 8 minuten over hebben, check dan Maask. Het zijn van die momenten waarop je toch een beetje meer van machines gaat houden ;)

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Tedxamsterdam

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs