Premium

Tijdschriftconcept ‘Ode aan…’ maakt magazine hyperlokaal

Initiatiefneemster van dorpsmagazine: ‘Ik durf te beweren dat onze bladformule afwijkt van wat we al kennen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan het einde van deze maand, op woensdag 28 januari ziet de derde versie van ‘’ het levenslicht. Dan reikt burgemeester Marianne Heeremans het eerste exemplaar uit van het dorpsmagazine ‘Ode aan Heemstede’. Het gratis magazine moet volgens de initiatiefneemster, bladenmaker en grafisch en multimediaontwerper Edith van Beek (), gezien worden als een cadeau voor alle Heemstedenaren. Van Beek: ‘Het geeft een levendig beeld van het dorp, van de sfeer, de bijzondere plekken en de geschiedenis van mensen en dingen. Met het magazine leren de bewoners elkaar en hun omgeving beter kennen. Dat is het doel: mensen met elkaar verbinden.’

Ode aan Heemstede is de derde uitgave in een reeks. Op 9 februari 2012 realiseerde Van Beek de DRHS (zeg maar de voorloper van ‘Ode aan…’), een dorpsmagazine voor haar woonplaats, Driehuis (zie online versie ). DRHS werd gemaakt door vrijwilligers uit het dorp, in opdracht van de Stichting Dorpsraad Driehuis ter ere van hun 33-jarig bestaan. Van Beek voelde dat ze iets goeds te pakken had. ‘Ik durf te beweren dat onze bladformule afwijkt van het bekende. We brengen echte verhalen van echte mensen. En je vindt er geen advertenties in terug, maar betaalde content in de vorm van interviews met ondernemers.’

Verbinding is essentie
Na Driehuis volgde op 15 januari 2014 , het dorpsmagazine voor Santpoort-Noord. Een jaar later verschijnt dus ‘Ode aan Heemstede’, waarvan het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan de nieuwste bewoners van Heemstede. Van Beek over de komende boreling: ‘Voor mij is de essentie verbinding. Mijn doel is dat “Ode aan Heemstede” niet alleen herkenning oproept bij de Heemstedenaren, maar ook dat zij elkaar en de omgeving beter leren kennen. Ook de artikelen over Heemsteedse ondernemers dragen daaraan bij. Hoe beter de mensen hen kennen, hoe groter de kans dat het lokale ondernemen bevorderd wordt. En het verbindt ook de ondernemers onderling. Door samen te werken versterken ze elkaar en bereiken ze meer. Een en een wordt zo meer dan twee.’

Sanoma-prijzen
Ode aan Heemstede is volgens Van Beek een tijdschrift van formaat. ‘Het telt 204 pagina’s, 147 artikelen en 513 foto’s. Het was niet mogelijk geweest dit project te realiseren zonder de steun van 121 ondernemers die wonen of werken in Heemstede en enkele Heemsteedse instanties. En, niet te vergeten, de inzet van het team van 40 medewerkers.’ Volgens haar is wordt er gewerkt aan continue verbetering van het concept en is de vrijwilligersfase inmiddels ontgroeid. De 40 medewerkers worden marktconform betaald. ‘We betalen gewoon Sanoma-prijzen.’

Lisse
Inmiddels staat de volgende titel al in de planning. Dat wordt ‘Ode aan Lisse’. Op de site van ‘Ode aan…’ is te lezen: ‘Het voelt goed. Daarom kunnen we blij melden dat we doorgaan en nu ook gestart zijn met een poging om de financiën rond te krijgen voor “Ode aan Lisse” (zie Facebookpagina). Tot het voorjaar van 2015 zijn we bezig met het benaderen van ondernemers die wonen en/of werken in Lisse om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.’

Van Beek ziet wel iets in een brede uitrol van het concept over heel Nederland, maar voorlopig gaat dat wel met ‘één tegelijk’.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie