TMG schrapt nog eens 350 banen -UPDATE

Halfjaarcijfers van het concern laten weer dalende omzet zien, maar marge en netto resultaat verbeteren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De reorganisatie komt bovenop het bestaande besparingsprogramma en moet TMG zo’n 50 miljoen euro opleveren. De bezuinigingsronde werd bekend gemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Eerder werd al een reorganisatie aangekondigd die ook ten koste gaat van 350 fte’s.

De nieuwe ontslagronde geldt voor alle sectoren van het bedrijf, ook bij de centrale staven. Alleen bij Sky Radio Group en puzzelbedrijf Keesing hoeven geen banen te sneuvelen. Eind volgend jaar moet de reorganisatie zijn afgerond.

Blijven snijden
TMG is reeds goed op weg met het terugdringen van de kosten. De personeelskosten werden in de eerste 6 maanden van dit jaar al met bijna 3 procent teruggebracht tot 106,5 miljoen euro. De overige kosten daalden met ruim 5 procent.

Maar Van Steijn zei vanmorgen dat TMG in een markt zit die jaar in jaar uit krimpt: 'De advertentiemarkt is verschrikkelijk wankel.' Het beeld dat Van Steijn schetst voor de komende jaren, is er dan ook van het keer op keer terugbrengen van de kosten. Er wordt wel extra geld vrijgemaakt om de teruggang van abonnees tegen te gaan (lees: de oplage minder hard te laten dalen). Van Steijn zei dat het terugwinnen van abonnees een kostbare aangelegenheid is. 'De cadeaus worden steeds groter.'

Tabloid
Over besparen gesproken, een lang gevoerde discussie binnen en buiten de Telegraaf is: wanneer gaat de krant naar tabloid? Een heftige discussie wordt op dat dossier niet gevoerd, zei Van Steijn donderdagmiddag in een analistenmeeting. Maar hij zei wel dat er een programma is gestart dat de drukkerij in september 2014 'tabloidklaar' moet maken. Verder noemde hij een mogelijke overgangsdatum: 1 januari 2015. Van Steijn: 'We moeten daar serieus naar kijken, het zou een besparing van 3 á 3,5 miljoen euro op jaarbasis kunnen opleveren.'

Inkomsten
Interim CEO Cees van Steijn zegt dat de kostenbesparingen noodzaak zijn omdat de inkomsten uit lezers- en advertentiemarkt blijven dalen. De lezersopbrengsten liepen terug van 142,4 miljoen in 2012 (eerste half jaar) tot 138,6 miljoen dit jaar. De inkomsten uit advertenties liepen terug van 111,2 naar 104,4 miljoen euro. De opgetelde omzet daalt met 2,4 procent.

Silver lining
De ontwikkeling van de bruto marge en het netto resultaat liet wel een positief beeld zien. Het bruto resultaat (EBITDA) steeg met 8,8 miljoen euro naar 25,3 miljoen euro, een stijging van 54 procent. De marge stijgt hiermee van 5,9 procent naar 9,2 procent. Het netto resultaat steeg in het eerste half jaar van 9,1 naar 14,3 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

Daadkracht Van Steijn
TMG onder de - tijdelijke - leiding van Van Steijn, zegt zich te willen richten op het versterken van haar belangrijkste merken en de exploitatie ervan. Een ronkend statement dat geloofwaardig wordt door de duidelijke lijn van Van Steijn.

De interimmer zei vanmorgen dat hij schoon schip maakt met de internetactiviteiten van TMG. Aan het eind van dit jaar wil hij een beslissing nemen over het kwakkelende Hyves. Van Steijn herhaalde nog maar eens de zalvende woorden die zijn voorganger Van Campenhout eerder uitsprak: 'Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën.' Maar heldere taal sprak hij ook: 'We moeten ons afvragen of het iets oplevert.'

De online activiteiten van TMG krijgen wel een 'eerlijke kans' om hun verdienmodel te bewijzen. Maar als dat niet lukt, is het einde oefening.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie