TMG ziet nog geen herstel

Telegraaf Media Groep (TMG) ziet vooralsnog geen teken van herstel van de advertentiemarkt en verwacht als gevolg daarvan over geheel 2009 druk op het bedrijfsresultaat. Dat heeft de raad van bestuur woensdag aangegeven tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De in de loop van vorig jaar geformuleerde financiële doelstelling, een genormaliseerde ebita-marge van ten minste 8 procent over 2008, werd met een resultaat van 9,1 procent behaald. In 2009 zal als gevolg van de economische ontwikkelingen het bedrijfsresultaat naar verwachting onder druk staan. TMG streeft naar behoud van de marge door verdere kostenverlagingen (personeelskosten en overige bedrijfskosten), het bereiken van maximale synergie, afronding van het afstoten of stoppen van niet voldoende renderende/verlieslatende activiteiten en uitbesteding van niet-kernactiviteiten.

Daarnaast heeft behoud en verbetering van de marktposities de aandacht; inclusief groeimogelijkheden door acquisities, vooral op digitaal vlak.

De definitieve cijfers over het eerste kwartaal 2009 worden op 15 mei bekendgemaakt. Uit de voorlopige cijfers blijkt dat ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar sprake is van een 7 miljoen euro lager ebita-resultaat. De daling van het resultaat is vooral het gevolg van een 13 miljoen euro lagere advertentie-omzet (-17 procent). De oplageomzet steeg met 1 miljoen euro (+1 procent).

De personeelskosten zijn met 5 miljoen euro verlaagd, vooral als gevolg van de reorganisaties die uiteindelijk moeten leiden tot een personeelsreductie van 500 fte. Tot nu toe zijn al 300 arbeidsplaatsen verdwenen. Dit moeten er in de loop van 2009 in totaal 425 worden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie