Premium

'Toekomst traditionele mediabedrijven: mobiel, verticals en multimedia'

ABN Amro: technologiegiganten domineren de online advertentiemarkt, maar traditionele spelers kunnen wel degelijk de concurrentie aan.

Dat staat in een branche update van ABN Amro die vanochtend is gepubliceerd. 

De bank verwacht dat de online advertentiemarkt in Nederland volgend jaar al een aandeel van 50 procent heeft en in 2018 de horde van 2 miljard euro zal nemen. Dit jaar was het aandeel 48 procent in de totale advertentiemarkt, die volgens ABN Amro 3,5 miljard euro groot is. Vooral mobiele advertentievormen winnen snel terrein met bijna een kwart van de online bestedingen.

Techreuzen
ABN Amro schetst het wereldwijde &;probleem&; dat techreuzen groeien ten koste van traditionele mediabedrijven. Ter illustratie: in de Verenigde Staten ging begin dit jaar van elke ‘nieuwe’ dollar die werd besteed aan online advertenties, 85 procent naar Google en/of Facebook. Zij hebben een voorsprong op het gebied van data-analyse, het gericht inzetten van advertenties en de meetbaarheid van advertenties. Ook de naamsbekendheid en het enorme bereik van deze platforms zijn in hun voordeel.

Mobiel, verticals en multimedia
Om de concurrentie met de technologiegiganten aan te kunnen, moeten traditionele spelers inzetten op klantloyaliteit, verticale markten, mobiel en integrale dienstverlening. Sonny Duijn, Sector Econoom Retail en TMT van ABN Amro zegt: &;Investeren in digitale kanalen is cruciaal, omdat de online advertentiemarkt hard blijft groeien. Voor mediabedrijven is het tegelijkertijd belangrijk in te zetten op meerdere kanalen en adverteerders combinatiepakketten te bieden. 

&;Door zich te concentreren op verticale markten kunnen mediabedrijven een verdiepingsslag maken die Google en Facebook niet maken. Zo kunnen zij online advertenties aantrekken door de introductie van vergelijkingssites met zoekfuncties op specifieke sectoren. Of door intelligente zoekfuncties toe te voegen aan sectorspecifieke websites. Dan zit je dicht op de ‘koopintentie’ van de consument en is ‘native advertising’ effectiever.  Daarnaast zijn investeringen in mobiele websites en apps cruciaal, omdat dit segment bovengemiddeld hard blijft groeien in de komende jaren.&;

In het rapport stelt Joris Toonders, ceo van Yonego, te verwachten dat Google in toenemende mate door de consument gepasseerd gaat worden. &;Consumenten gaan bijvoorbeeld direct naar de zoekfunctie op Amazon.com. Door deze ontwikkeling investeert Google in een platform als Uber, betoogt Toonders.



Beeld: 123RF

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie