Toenemend aantal promoties zet winstmarge Ahold onder druk

De omzet van Ahold stijgt, maar de acties die nodig waren om klanten te trekken, zetten de winstmarges verder onder druk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ahold heeft zijn omzet vorig kwartaal weten te verhogen. De acties die nodig waren om klanten te trekken zetten de winstmarges echter verder onder druk, bleek donderdag uit de jaarcijfers van het supermarktconcern.

Mede door het toenemende aantal promoties in Nederland en de Verenigde Staten zakte de operationele winstmarge van Ahold vorig kwartaal naar 3,7 procent, tegen 4,3 procent een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat nam met bijna 6 procent af tot 302 miljoen euro. De nettowinst steeg wel 2 procent, naar 219 miljoen euro. Ahold meldde vorige maand al een omzetgroei van 8 procent, tot 8,1 miljard euro, in het vierde kwartaal.

In Nederland wist marktleider Albert Heijn met een flink promotieprogramma en de opening van nieuwe winkels zijn marktaandeel op peil te houden.

In heel 2014 steeg de omzet van Ahold met 0,5 procent naar 32,8 miljard euro. De marge zakte vorig jaar van 4,2 naar 3,9 procent. Het bedrijfsresultaat daalde met 8 procent naar 1,3 miljard euro.

Ahold boekte vorig jaar een nettowinst van 594 miljoen euro. Dat was veel minder dan de plus van 2,5 miljard euro die in 2013 werd gerealiseerd. Die grote winst was echter grotendeels te danken aan eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie