Media

'Traditionele tv speelt nog centrale rol bij Millennials'

Redactie | 25 september 2015, 9:44

Jongeren tussen 12 en 34 jaar kijken tv wanneer, waar en hoe zij willen, maar lineaire tv heeft nog steeds veruit het grootste aandeel in het kijkgedrag.

Dat meldt BrandDeli op basis van onderzoek dat vorige week werd gepresenteerd op de Millennial Insights Day. Het gaat om het internationale onderzoek TV RE[DEFINED] van Viacom International Media Networks, een eigen onderzoek dus van het moederconcern van BrandDeli. De studie over het kijkgedrag van longform content toont aan dat traditionele tv nog steeds een centrale rol speelt in een tijd waarin jongeren kunnen kiezen om te kijken wat en wanneer ze willen.

Met het groeiend aanbod van (digitale) tv-kanalen en de komst van nieuwe devices en on demand diensten hebben jongeren meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Door het grote aanbod van kwalitatieve content is de betrokkenheid van de kijker de afgelopen jaren fors toegenomen. 63 Procent van de ondervraagden geeft aan het aanbod op tv beter dan ooit te vinden. Reden voor 53 procent van de respondenten om meer over tv te praten dan een aantal jaren geleden.

Millennials waarderen het zeer dat ze kunnen kiezen waar, wanneer en hoe (via welke device) ze content kunnen kijken. ­Vooral de flexibiliteit in het kiezen ‘wanneer’ men kan kijken, blijkt voor 64 procent van de ondervraagden het belangrijkst, meer nog dan de mogelijkheid te kijken waar of via welk device ze willen.

Ondanks het veranderende kijkgedrag heeft traditionele tv nog steeds veruit het grootste aandeel in het kijkgedrag van longform content. Mensen vinden het prettig dat tv ook voorziet in de passieve kijkbehoefte. Van de Millennials geeft 63 procent aan traditionele tv te waarderen omdat je niet hard hoeft na te denken over waarnaar je gaat kijken. Zij genieten juist van het zender- en programma-aanbod dat ze toevallig tegenkomen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 10.500 Millennials in de leeftijd 12-34 jaar uit 14 verschillende landen, waaronder Nederland.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Millennials Tv Kijken

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs