Premium

Trouw lanceert 'Wat is een mening zonder verdieping?'

De campagne is het vervolg op de in 2013 gelanceerde 'Ode aan Twijfel'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Beide campagnes zijn het werk Kokoro Amsterdam.

&;Ode aan Twijfel&; uit 2013:

&;Wat is een mening zonder verdieping?&; - Vluchteling:

&;Wat is een mening waard zonder verdieping?&; - Sexting:

&;Wat is een mening waard zonder verdieping?&; - Obesitas:

Rik Heijmen, strategy director Kokoro, licht toe: &;Trouw brengt verdieping, voor mensen die weten dat niets in de wereld zwart wit is.
 Daar tegenover zien we een trend dat mensen - met name op social media - steeds vaker en steeds heftiger oordelen. Alsof er geen twijfel mogelijk is. Trouw voert hiermee het maatschappelijke debat aan over de waarde van verdieping en de snelheid van conclusies en oordelen op nieuwsberichten.&;

Echte mensen in de hoofdrol
Wouter Vanhaeren, creative director art Kokoro: &;Dit bracht ons op het idee om commercials te maken waarin echte mensen ongenuanceerde socialmediaberichten voorlezen over een onderwerp wat hen direct raakt.&; De commercials worden afgesloten met de boodschap: &;Wat is een mening waard zonder verdieping? Wie op zoek is naar de waarheid, moet wél durven twijfelen. Trouw Misschien wel de beste krant van Nederland.&;

De mensen in de commercials zijn geselecteerd door een researchbedrijf dat gespecialiseerd is in echte verhalen voor media-uitingen. Merlijn van Vliet, creative director copy Kokoro: &;Bij een bijzondere campagne hoort een bijzondere aanpak. Vrijwel alle commercials zijn in één keer opgenomen omdat de eerste takes een zo authentiek mogelijke registratie van de emotie van de hoofdpersonen weergaven.&;

Mean Tweets
De vorm van het idee is gebaseerd op Mean Tweets, een populaire rubriek uit een Amerikaanse tv-show van Jimmy Kimmel waarin beroemde mensen tweets over zichzelf voorlezen: 

In de loop der jaren zijn er een aantal parodieën op gemaakt met gepeste kinderen:

Met klantenservicemedewerkers:

En met daklozen:

In tegenstelling tot het Amerikaanse Mean Tweets waarin humor de boventoon voert, zijn de commercials van Trouw bloedserieus en stellen ze op eigentijdse wijze het ultieme oordelen aan de kaak. Confronterend, maar zonder zelf een oordeel uit te spreken.

Redactionele content in &;De Verdieping&;
De tv-commercials worden ondersteund door radio en printadvertenties. Elke zaterdag verschijnt er in &;De Verdieping&; (de dagelijkse bijlage van Trouw) een uitgebreid achtergrondartikel over de onderwerpen waar ook de verhalen van deze hoofdrolspelers aan bod komen.

Florianne Harmsen, marketing manager Trouw: ‘’Trouw lezers verdiepen zich in onderwerpen als deze en vormen zo een weloverwogen mening. In dit geval werd het een wisselwerking: Het concept van de campagne inspireerde de redactie voor de nieuwsverhalen die essentieel zijn voor de bewijsvoering van deze campagne.’’
 

Credits

VERANTWOORDELIJK BIJ TROUW/ PERSGROEP:
Marketing manager: Florianne Harmsen
Project manager: Joanne Zijlmans
Hoofdredacteur: Cees van der Laan
Commercieel directeur: Erik Roddenhof

VERANTWOORDELIJK BIJ KOKORO AMSTERDAM:
Strategie: Rik Heijmen
Creatie: Merlijn van Vliet, Wouter Vanhaeren
CSD: Frieda Ulsamer de Waard
Project manager: Valery Story
Research: Verhalenbank Story Supply
Filmproductie: Mike TeeVee
Regie: Hugo Keijzer
Camera: Robbie van Brussel
Productie: Inge Zoete & Ellen Utrecht
Audioproductie: Big Orange
Voiceover: Barry Atsma

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie