Premium

U bent altijd online, behalve voor de boodschappen

Adformatie onthult: ruim 80% van de marketingcommunicatieprofessional slaat sporadisch of nooit een krant of tijdschrift open. TV kijken, lezen, muziek luisteren: alles gaat digitaal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Blauw Research deed in opdracht van Adfo Groep onderzoek tussen 14 en 16 april onder 359 lezers van Adformatie, Communicatie en Tijdschrift voor Marketing. Ruim 80% geeft aan dat ze sporadisch of zelfs nooit meer een krant of tijdschrift openslaan. Degenen die nog wel eens een krant lezen kiezen dan vaak voor de Volkskrant of de Telegraaf.

Facebook, Hotmail, LinkedIn, maar ook de websites van kranten worden veel bezocht. Het bezoeken van websites als Nu.nl en Telegraaf.nl verklaart ook waarom geschreven media als kranten en tijdschriften niet veel meer worden gelezen door marketingcommunicatieprofessionals.

Ook de televisie staat niet vaak aan bij marketingcommunicatiemensen. Als men de afstandsbediening in handen heeft, wordt er massaal afgestemd op de publieke zenders. Vooral Nederland 1 en Nederland 3 zijn erg populair. Dit is ook terug te zien in de laatste drie programma’s die de ondervraagden hebben gezien. De Wereld Draait Door wordt het vaakst genoemd, gevolgd door het NOS Journaal.

Wat betreft nieuwe zenders en digitale media wordt vooral Spotify veel gebruikt. De helft van de onder- vraagden weet de weg naar dit digitale muziekplatform te vinden. Ook Netflix (29%) wordt door veel marcomprofessionals bekeken, terwijl HBO wat achterblijft met slechts 8%.

De verschuiving van offline naar online gaat niet op voor het doen van boodschappen. Slechts één op de tien respondenten zegt regelmatig online boodschappen te doen. De marcomprofessional doet zijn boodschappen dus gewoon nog in de supermarkt. Albert Heijn blijkt de avoriete supermarkt te zijn. Maar liefst zes op de tien ondervraagden doen de meeste boodschappen bij Albert Heijn. Lidl en Dirk volgen op gepaste afstand .

Het boodschappenwagentje van de meeste vakgenoten is voor de helft gevuld met huismerken en voor de helft met A-merken. Ruim één derde van de ondervraagden heeft meer A-merken dan huismerken in zijn of of haar wagentje liggen. De A-merken die men altijd in huis heeft zijn Coca-Cola en Calvé, maar ook Nespresso, Douwe Egberts en Heineken zijn veelgenoemde merken. 

Meer resultaten zijn de vinden in Adformatie die vandaag verschijnt. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie