Premium

‘Uiteindelijk willen we naar het buitenland’

Ambassadors wil barrière met zogenaamde expat bureaus definitief slechten en ziet hub als tussenstap voor internationale ambitie.

Creative production studio Ambassadors – dat dit jaar 3 Craft Lampen won – heeft een ‘hub’ op de Herengracht in Amsterdam geopend om een brug te slaan met de internationale reclamewereld.

Een nobel streven, omdat weinig productiemaatschappijen er tot nu toe in zijn geslaagd om structureel een voet tussen de deur te krijgen bij de internationale reclamebureaus op de grachten.

Een kort interview met medeoprichter Halbo van der Klaauw en de Canadese Heidi Baltzer, die het gezicht van de nieuwe vestiging vormt.

Wat ging er zo goed – of juist niet – bij Ambassadors dat jullie besloten deze vestiging te openen?

‘We merken al een geruime tijd dat de internationale markt zich voornamelijk op de grachten afspeelt, en nauwelijks daarbuiten, en na een paar klussen werd er zelfs vriendelijk gepolst of wij ons niet in het centrum van Amsterdam wilden vestigen. Voor ons is het een perfecte, logische volgende stap waarin we leren hoe de dynamiek van twee locaties op een goede manier aangepakt kan worden, voordat we stappen nemen naar buitenlandse locaties. Want daar willen we uiteindelijk ook heen.

De Herengracht vormt een verlengde van ons hoofdkantoor in Oost. Het moet hetzelfde kwaliteitsniveau en vooral ook familiegevoel bieden. Het is een centrale plek waar iedereen makkelijk en snel kan samenkomen om te overleggen. Daarnaast zijn er ook verschillende studios, zodat de almaar groeiende teams meer bewegingsruimte hebben. De kers op de taart is de ruime grading set, zodat onze beide graders tegelijkertijd een set hebben om in te werken.’

De ambitie is om een brug te slaan met de internationale reclamescene in Amsterdam? Dat is historisch gezien lastig gebleken, waarom gaat het jullie wel lukken?

‘We bouwen al 10 jaar aan de kwaliteit van Ambassadors, om tot een sterk internationaal team met verschillende nationale en internationale talenten te komen dat op hetzelfde niveau produceert en creëert als internationale studios. Na al deze jaren hebben we het gevoel dat we dit kunnen aanbieden, waardoor we ook grotere projecten kunnen aannemen. Ja, partijen als Glassworks, MPC en The Mill zijn wat dat betreft concurrenten. Maar we hoeven niet van ze te winnen, we kunnen juist van hen leren. Ze zijn ontzettend goed in wat ze doen, al een veel langere tijd dan wij. Maar we willen nu natuurlijk wel leuke pitches gaan binnenhalen.’

Interessante mix

Heidi Baltzer, die lange tijd in New York werkte en hiervoor onder meer freelancete bij Wieden+Kennedy Amsterdam, is als managing director aangesteld om (letterlijk) als brug te fungeren en de oversteek-afstand tussen de internationale creatieve industrie hier en in het buitenland en Ambassadors kleiner te maken.

Waarom heb jij ja gezegd tegen Ambassadors?

‘Ambassadors heeft een sterk team van talentvolle en gepassioneerde mensen (inmiddels telt Ambassadors 65 fte, red.) en het is ook nog eens heel erg gezellig. Dan is mijn keuze snel gemaakt! Na 15 jaar als agency producer was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Nu sta ik aan de andere kant; ik weet wat bureaus willen. Ze hebben al bewezen succesvol te kunnen zijn en leuke klussen binnen te halen onder het bewind van een ambitieus leidend team. Mijn ambitie voor de Herengracht studio is om nog meer internationaal talent en werk aan te trekken. Ik hoop van dit kantoor een inspiratiebron te maken voor de nationale en internationale industrie waar kwaliteit centraal staat. Om dat te bereiken moeten we nog beter worden in het presenteren van onze talenten naar een breder, internationaler publiek.’

‘Nederland kan zeker mee op wereldniveau’

Wat zijn de creatieve cultuurverschillen tussen de internationale scene en lokale markt – en hoe ga jij die precies overbruggen?

‘Er is een goede werk/vrije tijd verhouding in Amsterdam, waar andere steden zoals New York veel van zouden kunnen leren. Ook het vele creatieve talent is te vergelijken met het beste uit Londen, New York en Los Angeles. Er is ook een interessante mix van internationale bedrijven en expats, wat zeker leven in de brouwerij brengt. Aan de andere kant, ik heb het gevoel dat de Nederlandse markt soms wat te snel tevreden kan zijn. Nederland kan zeker op wereldniveau meespelen, dus laten we daarnaartoe werken. Dan overbruggen we die twee werelden vanzelf.’

Heidi Baltzer

Fotografie: Jasper Zwartjes

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie